Mødregruppen

7. februar 2019 af Maria Bjerregaard

Mødregruppen billede

“Mødregruppen” er en ægte feel-good dansk komedie med gode grin og en yderst sjov Martin Buch.

Kvinder har i de sidste par år haft stor succes i udlandet, da det endelig er gået op for de store studier, at de sagtens kan tjene penge. Sidste år havde de succes med “Ocean’s 8” rebooten, som udelukkende bestod af kvindelige hovedroller. Nu er turen så kommet til Danmark, hvor en flok kvinder med forskellige baggrunde mødes til deres fælles mødregruppe. Og det bliver ikke en udramatisk affære.

Fra Hong Kong til Fyn
Den nybagte mor, Line (Danica Curcic) bor i Hong Kong med sin mand, Bjørn ( Anders W. Berthelsen) som er direktør for familiens internationale keramikvirksomhed. Line opdager dog, at Bjørn har en affære med deres barnepige, og drager straks afsted til sin barndomsby på Fyn. Hjemme i byen venter hendes kusine, Maja ( Julie Agnete Vang) som bestemt ikke er særlig begejstret for at få sin fine og snobbet kusine hjem. Derfor skal Line lære at lægge sin diva-nykker fra sig og få nye veninder i mødregruppen. For hendes magtsyge ægtemand er lige i hælene på hende og deres søn.

En sjov Mødregruppe
Man kan sådan set ikke sætte en finger på skuespillet. Danica Curcic er god som den snobbede Line, som stadig prøver at redde forholdet til sin familie. Stephanie León, som bl.a. er kendt fra ungdomsdramaerne “Råzone” og ”Se min kjole” er en meget stereotyp provinskvinde iført joggingbukser og et meget groft sprog. Men det er nu Martin Buch, som stjæler hele showet. Han har de sjoveste replikker, hvor hans ekskæreste får bemærkningen ”Biseksuelle – beslut jer dog”, hvilket der også blev grint højlydt af i biografen.

Leverer sin feel-good komedie
Filmen prøver sådan set ikke at være mere, end hvad den nu er. Det er en feel-good komedie, som man trygt kan tage sine veninde med ind og se og blive godt underholdt. Plottet er ikke verdens største, og til tider kan det virke lidt uforløsende, idet vi aldrig kommer under huden på familieforholdene, men blot ved at der er sket noget dramatisk. Men filmen gør dog stadig, hvad den lover – nemlig at være sjov.

”Mødregruppen” er en humoristisk, feel-good film med en sjov mødregruppe. Filmen prøver ikke at være mere end hvad den er – hvilket er befriende. Enemanden Martin Buch stråler dog imellem sine kvindelige kollegaer og løfter filmens niveau.

Titel: Mødregruppen
Original Titel: Mødregruppe
Premieredato: 7. februar 2019