Moneyball

15. maj 2012 af Nikolaj Sonqvist

Moneyball billede

“Curve-ball” Blu Ray’en ind i afspilleren og “home-run” aftenen hjem.

Baseballholdet Oakland Atletics’ manager Billy Beane (Brad Pitt) udfordrer systemet og går stik imod skik og brug, da han tvinges til at genopbygge sit lavt rangerende hold med et beskedent budget. På trods af modstand fra den gamle garde, medierne, holdets fans og field manager (Philip Seymour Hoffman), sammensætter Beane med hjælp fra en ung, Yale-uddannet økonom og talnørd (Jonah Hill) et miskmask-hold – og under processen forandrer han fuldstændigt den måde, hvorpå baseball spilles.

Selvom man ikke er til baseball er Moneyball en vedkommende oplevelse. Den giver indsigt i baseballsverdens kringlede drafting system, som er en upersonlig markedsorienteret udvægelsesproces, hvor en pitcher bliver byttet for en catcher med samme princippet som drenge byttede bilkort eller piger byttede tøj engang. Det handler ikke om følelser, det er “strictly business”. Moneyball tager dig bag facaden på en af Amerikas største og mest populære sports, som de fleste danskere nok synes enten virker som en avanceret omgang rundbold eller amerikanernes undskyldning for at fråde hotdogs og drikke litervis af cola andre steder end derhjemme i sofaen.

Men selvom du besidder forudintagede jævne meninger om baseball, kan Moneyball fortsat være en mulighed for dig. Selvom det er en sportsfilm om avanceret rundbold, formår filmen at holde sig mere til skyggesiden af sportsgrenen end montage på montage af heppende publikum, curve-balls og uforståelige regler og rullende numre på scoreboards. Den handler mere om den menneskelige side overfor den forretningsmæssige side, hvordan en sportsgren er blevet mere til genstand for kommercielle behov end menneskelige behov. Det handler først og fremmet om at vinde.

Jonah Hill spiller overbevisende den nørdede Peter Brand, der bygger på den virkelige Paul DePodesta. DePodesta var den første der draftede sine spillere udelukkende bygget på spilleres performance data og statestik kalkuleret på computer, fremfor den traditionelle fremgang med talentspejdere og erfaringsrigdomme. Selvom navnet blev ændret, fordi DePodesta selv modsatte sig portræteringen af ham, levere Hess stadigvæk overbevisende og blev også oscarnomineret i år for præstationen. Det virkede dog usandsynligt at han nogensinde ville vinde kategorien.

Brad Pitt spiller Oakland Athletics manager Billy Beane, der i 2002 erhvervede sig DePodesta og hans matematiske evner og formåëde med et historisk lille budget at sejre i tyve på hinanden følgende kampe og dermed slå den amerikanske NBL rekord. Pitt spiller selvsikkert som den kyniske manager, der næsten er ekspert i fremstå sympatisk på ydersiden, men egoistisk på indersiden.

Moneyball er mere end en sportsfilm. Det handler om, hvordan en sportsgren er blevet undergravet kommercielle og politiske krav. Det handler om penge og succes, mere end menneskelige følelser. Det handler om vindermentaliteter og forretning i en skøn forening. Det handler om, hvordan en mand fik en idé om, at sidestille forretningsmæssige matematiske metoder med sportsverdenens traditioner, og revolutionere en sportsverden og i virkeligheden nedværdige de basale strukturer og udnytte dem til at vinde. Det er derfor, at filmen hedder Moneyball.

Moneyball er underholdende og specielt makkerparret Pitt og Hill er hele filmen værd. Deres indbyrdes spil holder filmen over niveau. Sidste halvdel af filmen ender ud i sportsklichéerne med montager af heppende publikummer og flippende scoreboards, men det giver mening af vise baseball i en baseballfilm. Men det er uden tvivl de luskede spil bag facaden, der gør, at man ikke “curve-baller” filmen ud af vinduet, men ind i afspillende igen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sony

Titel: Moneyball
Original Titel: Moneyball