Mork & Mindy The Complete Series

25. december 2014 af Adib Scott Schmidt

Mork & Mindy The Complete Series billede

Et sjov gensyn med Robin Williams, i en af hans første glansroller.

Robin Williams var et enestående menneske. Han var en af de få komikere, der var lige så sjove uden for scenen, som han var på den. Måden hvorpå, han kunne forvandle en tilskuers tørklæde til 5 forskellige karakterer, og stable et helt stand-up sjov på benene, mens han var blevet bedt om at fortælle om sit, vidner om glæde som han spredte gennem bare ved at være til stede. Derfor blev jeg - ligesom så mange andre - chokeret og bedrøvet, da nyheden om hans død ramte mig. Det var et stort tab for os alle.

Derfor er det meget passende, at i takt med, at vi tager afsked med et komiskgeni, så kan vende tilbage til begyndelsen på hans karriere, med udgivelsen af samtlige afsnit af Mork & Mindy.

Mork fra Ork
Det er en rigtig klassisk amerikansk situationskomedie i dens format. Det er det gammeldags setup, hvor der er publikum til stede, kameraer over det hele og meget moralske historier, men ud over dette, er der ikke meget normalt over serien. Robin Williams spiller rumvæsenet Mork, der er fra planeten Ork, et sted ude i den fjerne galakse. Han er blevet sendt til jorden, for at studere disse følelsesstyrede mennesker, der befolker denne jord. Da han lander i sit rumskib, der vel at mærke er et æg, støder han ind i en universitetsstuderende ved navn Mindy, og ender med at bo hos ende, og lære om mennesker og deres følelser gennem hende.

Det er et meget morsomt koncept, der fører til massere af misforståelser og akavede situationer, fordi Mork ganske enkelt ikke ved, hvordan han skal gebærde sig i vores samfund. Robin Williams er uden tvivl den person, der leverer grinene, mens Mindy - og for den sags skyld resten af karakterne - er normale og afdæmpede, for at give Williams en masse spillerum. I de perioder, hvor Williams får lov til at improvisere og bare køre ud af en tangent er serien så morsom, at man ikke kan lade være med at grine. Desværre, er det langt fra hele tiden, at de finder sted.

Williams bliver holdt tilbage
Selve formatet forhindrer Mork stjæle showet for længe, fordi så bliver det tid til at holde pause, fordi publikum griner, eller også skal de skifte scene, fordi historien skal skride fremad. Det største problem er dog, at ligesom så mange andre amerikanske serier køre den for længe. Efter første sæson begynder de at introducere flere karakterer i et desperat forsøg på at tiltrække flere seere, men i stedet gør det hele serien dårligt, fordi det eneste sjove - Williams - efterhånden bliver et mindre og mindre fokus i serien. Det er særlig karakteren Exidor, der hører til blandt de værste tilføjede elementer, som trækker hele serien ned. Han er skrevet som en karakter, der skal være ligeså sjov som Mork, men han gør ikke andet end at forlænge de kedelige perioder, hvor Williams ikke kommer til borde. Det hjælper heller ikke, at makkerparret Mork og Mindy uundgåeligt går fra at være venner til at blive romantisk par, og med det bliver serien endnu mere statisk.

Hvis jeg må have lov at springe ud af en tangent, så der altså nogle virkelig interessante afsnit af finde, blandt de i alt 95 episoder, der nåede at blive lavet. Mest spændende er afsnit som “Mork Meets Robin Williams”, der i retrospekt er virkelig sørgelige, fordi det berører de mørkeste sider af Robin Williams. Sider som man ind til hans tragiske død kun skimte, i hans til tider melankolske blik.

Hvis ikke man er fan af serien Happy Days, så er bonus materialet ikke noget, der er værd at bruge tid på, fordi det består af to cross-over afsnit, hvor Mork rejser tilbage til 50’erne og besøgerne de ikoniske personer fra serien.

Mork & Mindy er en sjov serien, hver gang Robin Williams bare får lov til at improvisere og vise, hvilket enestående komisk talent han var. Desværre bliver serien gradvist dårligere, fordi de tydeligvis ikke vidste, hvad seriens styrke var. I sidste ende, hvis du savner Williams og den glæde han spredte, så er her over 38 timers materiale, hvor han for det meste gør det han var bedst til - at være få os til at grine.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.

Titel: Mork & Mindy The Complete Series
Original Titel: Mork & Mindy The Complete Series