Mortdecai

3. juni 2015 af Nikolaj Sonqvist

Mortdecai billede

Moderne panterkopi

Kunsthandleren og svindleren Charles Mortdecai (Johnny Depp) er både i økonomiske og ægteskabslige problemer. Førstnævnte fordi han ikke er særlig god til at drive forretning og derfor skylder Hendes Majestæt 8 million pund i skat. Sidstnævnte delvist på grund af sin overskæg, der frembringer en kædereaktion af opkastfornemmelser hos først hans smukke kone Johanna (Gwyneth Paltrow) og dernæst sig selv.

Da et uvurderligt Francisco Goya-maleri bliver stjålet hos en restaurator, bliver Inspektør Alistair Martland (Ewan McGregor) sat på sangen. Da den hovedmistænkte er kunsttyven Emil Strago, er Alistair nødsaget til at kontakte Mortdecai for at bruge hans ekspertise i kunstverdenen, og nærmere hans viden i den lyssky kunst-hælerbranche. Det er dog ikke uden komplikationer, da Alistair er håbløst forelsket i Johanna, og Mortdecai er håbløs uduelig til noget som helst andet end upassende kommentarer og at være svineheldig i alle sine tvivlsomme gerninger. Tilmed viser Francisco Goya-maleriet sig at være et sagnopspundet kunstværk, der eftersigende skulle indeholde koden til en gammel bankboks fuld af Nazi-guld.

En panter-kopi uden omsvøb
Det kan ligeså godt komme frem i lyset med det samme: Mortdecai-filmen er moderne Lyserød Panter-kopi. Hvor den Den Lyserøde Panter (1963) handlede om klodsede og inkompetente franske detektiv, Jacques Clouseau (Peter Sellers), som på en anden måde aldrig formår at komme til skade, og altid formår at løse sagerne på en utraditionel, men i sidste ende tilfredsstillende måde, handler Mortdecai om den klodsede og inkompetente kunstsamler, Mortdecai, der på samme måde aldrig formår at komme til skade, og på samme måde altid får tingene vendt til hans vinding.

I de oprindelige film var Cato (eller Kato) Clouseaus tjener og kampsportsekspert, som altid reddede Clouseaus skind totalt uvidende for ham. I Mortdecai er det Jock Strapp (Paul Bettany), der ligeledes er Mortdecai tjener, der redder hans skind utalige gange og i den grad må tage en omgang prygl for sin mester. Mortdecai kalder ham endda ”manservant” ligesom Clouseau kalder Cato i Den Lyserøde Panter). Ligeledes handler Mortdecai i begyndelsen af filmen med en asiatisk gangster ved navn Fang, som tydeligvis er en henvisning til Catos efternavn ”Fong”.

Derudover har også ChefInspektør Charles Larousse Dreyfus, der drager ligheder til Alistair Martland.
Filmen er baseret på Kyril Bonfigliolis Mortdecai-romantrilogi fra 1970’erne. Filmen er instrueret af David Koepp, som tidligere har instrueret Premium Rush (2012) og Secret Window (2004), men som nok er mest for sin forfatteregenskaber til film som Jurassic Park (1993), Carlito's Way (1993), Mission: Impossible (1996), The Lost World (1997), Panic Room (2002), Spider-Man (2002) og Engle og Dæmoner (2009).

Depp synker dybt
Johnny Depp har for mig været en af de største skuespillere i Hollywood gennem en lang årrække, men han virker til at synke dybere og dybere ned i monotomt hul fyldt med manglende alsidighed og troværdig. Specielt siden Pirates of the Caribbean-filmene, hvor han i min optik spillede ”bozo-the-clown”, har han stort set ikke fornyet sig. Han pådrager sig samme skuespil i senere film som The Tourist (2010), Alice in Wonderland (2010), The Rum Diary (2011), Dark Shadows og The Lone Ranger (2013). For mig er Depp blevet en overspillede klovn, man hyrer til en børnefødselsdag. Han burde forny sig snarest!

Mortdecai er i den forbindelse heller ikke en særlig sjov film. Det er egentlig kun overskægskomikken, som for alvor trækker lidt på smilebåndet i begyndelsen. Johanna kommenterer hans nygroede overskæg: ”It lookes like you have a vagina on your face", hvortil Mortdecai svarer: "surely you mean puppic hair above the vagina?".

Filmen har samme komiske stil som Den Lyserøde Panter-filmene, hvor folk i bedste Tom & Jerry-stil kan blive skudt eller kørt ned uden at komme slemt til skade. Og når der tilmed kommer noget af det dårligst stuntarbejde set længe i Hollywood (læg mærke til da Mortdecai bliver slået i hovedet af en russisk håndlanger, hvordan det er filmet fra en forkert vinkel, så det tydeligt fremgår at han ikke rammer ham!) eller nogle meget dårligt udseende eksplosioner, der ligner noget som kunne være lavet på en hjemmecomputer, så høster filmen ikke mange stjerner!

Titel: Mortdecai
Original Titel: Mortdecai
Premieredato: 21. maj 2015