Ser Du Månen, Da...
De Særlige

Mrs. Robinson er død

11. juni 2005 af Claus Larsen Skriv en kommentar

Mrs. Robinson er død billede

Mrs. Robinson er død

Næste år til Oscar-festen vil festlighederne afbrydes af den traditionelle mindehøjtidelighed over branchefolk, der i det forløbne år er afgået ved døden. Et af de billeder, der pryde skærmen er billedet af Anne Bancroft i lidt undertøj, der sætter neglene i en meget ung Dustin Hoffmann. Anne Bancroft døde i den forløbne uge af kræft. Hun blev 73 år gammel.
Anne Bancroft er den kendte Mrs. Robinson som Simon and Garfunkel, og rollen som den forførende og modne kvinde, der lokker Dustin Hoffmann i fælden i Mike Nichols The Graduate er nok hendes mest kendte.
Anne Bancroft blev født i New York i 1931 og debuterede i Don’t Bother to Knock ved siden af Marylin Monroe i en alder af 21 år. Hendes karriere tog hurtigt fart og hun medvirkede i en række film i perioden 1952 til 1957. Derpå tog hun en fem års pause fra filmen og gik til teatret. Hun vendte tilbage til det store lærred i 1962 som Anne Sullivan i Arthur Penns The Miracle Worker, filmen der handler om den berømte Helen Keller, der var både døvstum og blind, men som Sullivan lærte at kommunikere. Både Anne Bancroft og Patty Duke vandt Oscar-prisen for deres roller som hhv. Sullivan og Helen Keller. Siden skulle Anne Bancroft blive nomineret fire gange for hhv. The Pumpkin Eater (som hun vandt for i Cannes), The Graduate, The Turning Point og Agnes of God.
Anne Bancroft vil blive kendt for at have spillet store karakterroller, og så selvfølgelig for det største af alle mirakler, nemlig at have været gift med den samme mand i Hollywood fra 1964 til den dag hun døde i New York. Denne mand er nu heller ikke værst at være i selskab med, det er nemlig den altid morsomme skuspiller, forfatter, producer og instruktør Mel Brooks. Man må formode at Anne Bancroft har haft et morsomt liv.

The Kominsky Met...
Angel Has Fallen
Gotham - Sæson 5