Musketeer (DVD)

10. juli 2002 af Claus Larsen

Musketeer (DVD) billede

Ind i mellem findes der gode filmatiseringer af litterære klassikere. Andre gange lykkes det bare ikke. Hvad med denne filmatisering af Dumas mesterværk?

I Shawshank Redemption kaldte en af Tim Robbins medfanger Alexander Dumas for Alexander Dumb Ass - fra den hinsidige verden tror jeg, at den franske klassikerfor-fatter ville give den enfoldige medfange ret. Endnu en gang er der blevet smidt en film ud baseret på Dumas’ roman De tre musketerer.

Som i 1993 udgaven De tre musketerer med Chris O’Donnell som den unge D’Artagnan samles de tre musketerer og den unge rookie i kampen for kongen mod den magtbegærlige kardinal Richelieu. D’Artagnan, som traditionen tro skal være en lækker steg - her modellen Justin Chambers med 80’er-nakke, oplevede som barn at se sine forældre blive nedslagtet at Richelieus højre hånd, Febre. Derfor er han selvfølgelig opsat på en grusom hævn mod det onde. Men som sagt kan D’Artagnan ikke gøre det alene. Han må fedte sig ind hos de andre musketerer, så den efterhånden ulidelige mantra “En for alle, alle for en” kan runge over det fran-ske land. Undervejs møder D’Artagnan selvfølgelig en dejlig pige i skikkelse af The American Beaty-stjernen Mena Suvari, og et romantisk plot kan udspille sig ved siden af det historiske.

Hvad er så det nye ved denne filmatisering af romanen. Instruktør Peter Hyams har inviteret Hong-Kong legenden Xin-Xin Xiong med på settet for at koordinere og koreografere kampscenerne, så det ligner ballet i forhold til, hvad man er vant til. Så det hele ender med at blive en film, hvor martial art scenerne tager fokus fra den udmærkede kærlighedshistorie og andre menneskelige relationer. “En for alle, alle for en - når først vi lige har banket de andre på en total utidig måde” lyder mantraet nu for filmen. På trods af den gode casting bliver filmen en svag gengivel-se af den gode historie, og kampscenerne synes at være en billig måde at lancere skidtet på. The Matrix er original - det er denne film absolut ikke, og slet ikke med et soundtrack fra geniet David Arnold der mest minder om en kopiering af noderne til et Williams partitur (vælg selv mellem Star Wars eller Indiana Jones)

Castingen er den eneste grund til at se filmen. Catherine Deneuve spiller Dronning Anne d’Autriche med stor elegance og sans for det komiske. Tim Roth er den onde Febre. Intet under at han i sin tid oprindeligt blev castet til at spille Amon Goeth i Schindlers Liste. Stephen Rea er kardinalen med den store politiske indsigt. Justin Chambers synes jeg ikke er særlig god, men jeg indrømmer, at jeg bør skyde skyl-den på frisøren, der har ansvaret for en fantastisk klam frisure.

Selve DVD’en har et lille kort indslag, hvor instruktøren forsvarer brugen af martial arts, og hvor de medvirkende skuespiller roser hinanden - her ser man virkelig deres talent til 3 stjerner Man bør kunne forvente mere af en så stor produktion som Musketeer, men desværre viser den sig at være noget overfladisk. Måske skulle man finde sig en anden bog at koge suppe på. Hvad med Robin Hood!!!!

Titel: Musketeer
Original Titel: Musketeer
Premieredato: 6. maj 2002