Mystic River (Roman)

5. december 2003 af Rune Wulff Christensen

Mystic River (Roman) billede

Fortid og nutid bindes sammen af et net af løgne og usagte ting i krimien ”Mystic River” af forfatteren Dennis Lehane. Plottet er spændende, men den danske oversættelse er dårlig

Historien tager sin begyndelse i 1975 i en provinsby, Buckingham, i USA, hvor tre drenge Sean, Jimmy og Dave vokser op. De tre drenge er forskellige typer; Sean er den eftertænksomme og fornuftige, Jimmy er en ballademager og Dave er en medløber, der bare gerne vil være sammen med de andre to. En dag bliver de tre antastet af to mænd, som ender med at tage Dave med i bilen under påskud af at være politifolk. Det er de ikke, og Dave bliver bortført og er væk i fire dage, som forandrer Dave for altid.
25 år senere mødes de tre igen. Sean er blevet en mere eller mindre afdanket kriminalbetjent, Jimmy har trukket sig tilbage fra en kriminel karriere og har nu en lille butik, mens Dave har problemer med at finde sig til rette i den lille by. De tre ser ikke længere hinanden som venner, men de mødes, da Jimmys datter Katie bliver brutalt myrdet, og betjenten Sean får sagen. Situationen tilspidses, da det kommer frem, at Dave, samme nat som mordet fandt sted, kom hjem indsmurt i blod. Sean og Jimmy forsøger nu, uafhængigt af hinanden at opklare, hvem der myrdede Jimmys datter.

For at begynde med de dårlige nyheder, så er ”Mystic River” ikke særligt godt oversat. Det virker som, at det er gået lidt hurtigt, og at oversætteren, Mich Vraa, for ofte har oversat amerikanske ord og fraser direkte til dansk i stedet for at bruge danske ord og vendinger. Den danske udgave er mere en direkte oversættelse af den amerikanske og ikke en gendigtning, som kunne have været at foretrække. Det betyder, at især replikkerne ikke virker specielt overbevisende, og at sproget er lidt fladt, klodset og uden nuancer. Det er dog ikke noget, der ødelægger læseoplevelsen, men blot irriterer ind i mellem.

Og så til det positive: Bogen er bygget op over et klassisk krimiplot, hvor læseren løbende får udleveret spor og oplysninger, som giver nye mistænkte og løsningsmuligheder. På dette plan er bogen særdeles vellykket og meget spændende, og når man er kommet rigtigt i gang med den, kan man ikke lægge den fra sig igen. Man skal dog en fjerdedel ind i bogen, før der virkelig begynder at ske noget, men så holder spændingen til gengæld helt til sidste side. Skildringen af personernes motiver og følelsesliv er meget detaljeret og er med til at gøre bogen spændende og værd at læse. Ved at få dyb indsigt i personerne i plottet, kan man forstå deres motiver for at gøre, som de gør, og personerne virker derved mere virkelige og troværdige.

Tematisk er romanens omdrejningspunkt, de konsekvenser, som fortiden har for nutiden. De hændelser, som Sean, Jimmy og ikke mindst Dave var ude for i drengeårene er afgørende for, hvem de er, og hvordan de tænker. De tre hovedpersoner har alle svært ved at rive sig løs fra fortiden og deres sociale arv. Resultatet er, at de alle tre bærer på mere eller mindre tunge byrder fra fortiden, og det er afgørende for udviklingen i ”Mystic River”.

”Mystic River” er filmatiseret af Clint Eastwood med Kevin Bacon, Sean Penn og Tim Robbins i hovedrollerne. Filmen har dansk premiere d. 5. december 2003. Se anmeldelsen her.

Bogen er venligst stillet til rådighed af Lindhardt og Ringhof.

Titel: Mystic River