Nådeløs Hævn

30. oktober 2009 af Rasmus Legene

Nådeløs Hævn billede

Jamie Foxx og Gerard Butler i en mental duel med dødelige konsekvenser.

Hævn fortællinger er nærmest sin helt egen undergenre af den psykologiske spændingsfilm. Den er nok oftest genkendelig i Western film, hvilket kunne forklare hvorfor den danske titel på filmen lyder som en Western. Clyde Shelton (Gerard Butler) er en tilsyneladende almindelig familiefar der oplever hans kone og datter blive brutalt myrdet. Da advokaten Nick Rice (Jamie Foxx) laver en handel med den ene af de to skyldige føler Clyde sig snydt af det juridiske system. Herefter hopper filmen ti år og vi får så lov til at se hvordan Clyde hævner sig.

Clyde's måder at slå folk ihjel på er meget kreative, og tydeligt inspireret af 'Saw' filmenes bølge af tortur. I det hele taget er Clyde en mere intellektuel hævner end man normalt møder i action/spændingsfilm. Der er da også en periode i filmen, hvor man kan tro at den skal handle om juridiske finurligheder sendt frem og tilbage mellem de to hovedpersoner. Men frygt ikke, der går kun få øjeblikke før at Clyde fortsætter sin noget mere aktionprægede syn på retfærdighed.

Det er næsten synd at gå i detaljer om mange af tingene i filmen da de virker bedst med overraskelsen på deres side. Aktion elementerne virker som om de forsøger på at overgå sine forgængere og seerens forventninger. Det er en kreativitet som filmen ville have haft godt af også skinnede igennem på andre niveauer, ikke mindst ville nogle kreative roller i filmen have gjort meget.

I sidste ende viser Jamie Foxxs rolle sig at være kedelig og rimeligt forudsigelig. Han spiller den så arrogant som man kan forvente, og så længe det er i scener med Gerard Butler er det fedt, men resten af tiden virker det mere irriterende. Gerard Butler gør derimod et godt arbejde, først som sørgende far og derefter som kynisk morder.

Når alt kommer til alt, er det en farverig film, med en hel række originale ideer der desværre ikke hænger sammen som helhed. Derfor kommer filmen til at fremstå som et splittet værk. Overordnet udfordrer filmen på ingen måde hvad man kunne forvente fra en amerikansk spændingsfilm, men hvis man sætter pris på spektakulære action scener, og opfindsom vold så er dette helt sikkert en film der vil underholde bravt.

Titel: Nådeløs Hævn
Original Titel: Law Abiding Citizen
Premieredato: 30. oktober 2009