NatFilm 2008

28. marts 2008 af Nicki Jensen Skriv en kommentar

NatFilm 2008 billede

ON-Z er med, når årets NatFilm runder nr. 19 i rækken. Det er samtidig den sidste i rækken, i dens nuværende form. Det hæmmer dog ikke et helt fantastisk udbud af nyt og gammelt

Selvom NatFilm festivalen går en anden tid i møde, da den til næste år sammensmeltes med Copenhagen International Film Festival, diskes der absolut ikke op med et resigneret program eller attitude. Med 169 titler, spredt på en række serier, der byder på kræs for kendere – og for dem der kaster sig ud i en masse ellers ukendte titler. Alt lige fra Spaghetti westerns til Bollywood er repræsenteret og det er ikke en underdrivelse, at kalde NatFilm for en af de vigtigste begiveheder i Danmark. Vi vil under festivalen, løbende skrive om festivalens serier og dække arrangementer så vidt muligt.

Asiatisk tigere og imponerende latino debutanter dominerer årets NatFilm

Hvis man skal nævne et par af de mest interessante serier, kommer man ikke udenom det enorme asiatiske fremmøde af film og latino bidrag. De østlige bidrag tæller fra de meste af Asien, hvor bl.a. alsidig Miike er ude med den vanvittige spaghetti western inspireret ”Sukiyaki Western Django”, inspireret af de klassiske ”Django” westerns, der meget passende vises i Spaghettiwestern-serien. Et af årets andre asiatiske hovedtemaer, er om den nu afdøde taiwanske mesterinstruktør Edward Yang, hvor han hyles med en lang række af hans produktioner. Efter den internationale succes med mexikanske instruktører, bl.a. med Cuarons ”Children of Men”, Del Toros ”Pans Labyrint” og Iñárritus ”Babel”, er der for alvor kommet gang i latinamerikanske film. Med fjorten film og elleve debutanter, er der al mulighed for at opleve nogle af de største talenter i latinamerikansk film, vel at mærke før de slår igennem.

Udover en masse film, er der traditionen tror også musik på programmet, med Sound & Vision delen. Her kan man bl.a. høre den mexikanske elektronicatroldmand Murcof i Marmorkirken, høre kunstnerduoen Rechenzentrum opfører elektronisk Beethoven i Radiohuset og opleve Walter Ruttmans legendariske avantgarde stumfilm ”Berlin – en storby symfoni” i Den Sorte Diamant.

Det er kun toppen af isbjerget – og læs selv mere på NatFilms hjemmeside og gå spændende ti dage i møde!