Necessary Evil – Super-villains of the DC Comics

11. november 2013 af Rasmus Krarup Jensen

Necessary Evil – Super-villains of the DC Comics billede

Interessant dokumentar om de største skurke i tegneserieuniverset, som understreger nødvendigheden af ondskab for at promovere det gode.

Marvel og DC Comics har i gennem tiden haft monopol på at være de største titaner indenfor karakteristiske tegnefilmsfigurer, historier og ikke mindst ikoniske superhelte/skurke. Som en passende optakt til de kommende DC-filmatiseringer af bl.a. Superman, Batman og Justice League, kommer denne interessante dokumentar med en stigende udfordring til Marvels for tiden succesfulde filmatiseringer. På længere sigt virker dokumentaren som noget, man ser i bonussektionen af diverse udgivelser, men indholdet giver et fantastisk interessant og underholdende indblik i dybden af de karismatiske penselstrøg.

Selve dokumentaren dykker ned i konceptet af en superskurk, hvor en række producere, instruktører og illustratorer giver deres erfaring til fortællingen om, hvilken funktion superskurken har. Optagelserne er bygget op omkring en flot fremstilling af forskellige kunstneriske tegneserieuddrag, klip fra tv-serierne samt spiludgivelser og sidst men ikke mindst optagelser fra nyere film på det store lærred – alt materialet er klippet sammen på en fantastisk interessant måde og indholdet bliver diskuteret og fremvist som en hver tegneserienørds våde drøm. Hvis man vil have den fulde oplevelse skal man derfor have en stor kendskab til de klassiske tegneserier tilbage i tiden, men filmen bibeholder et overskueligt niveau for folk, som ikke er så velbevandret i det felt.

Filmen går dybden med, hvordan skurken reflekterer vores værste frygt, og seeren får et langt større psykologisk aspekt af forholdet mellem godt og ondt – helten og skurken er nemlig afhængige af hinanden, men er det skurkens gøremål, som gør en superhelt nødvendig, eller kom superhelten først og havde brug for en modstander til at vise, hvor nødvendig superhelten egentlig er? Vi får et ufatteligt bredt indblik i hele dynamikken i de kulørte tegneserier, og med den ikoniske skuespiller og nærmest evige superskurk Christopher Lee som fortællerstemme, får vi historien fra flere anskuelsesvinkler i et dybsindig og karismatisk toneleje.

Store navne såsom Guillermo Del Toro og Zack Snyder giver deres vurdering af, hvorfor skurken/det onde ofte appellerer ligeså så meget til seeren, som superhelten gør, og dokumentaren åbner op for nogle interessante fortolkningsmuligheder – bl.a. at skurken kan ses som protagonisten, da skurken ofte tager det første skridt mod kaos, hvorefter superhelten er nødt til at agere for at gøre noget ved det. Desuden giver dokumentaren både kræs for kendere såvel som nye aspekter for grønskollinger, da folkene i interviewene diskuterer en bred vifte af superskurke, som man slet ikke kendte til. Dokumentaren er stillet op i forskellige kategorier af fokuspunkter, hvor man bl.a. får stof til eftertanke om, hvilke motiver der egentlig driver ondskaben og om ondskab er noget der i forvejen findes, eller blot er en reaktion på noget.

Fortællestilen skifter meget i tegneseriehistoriens forskellige tidsaldre, men med nogle snedige sammenklipninger får seeren en lidt alternativ kronologi fra de første penselstrøg og op til den nye Man of Steel. Man får et dybsindigt indblik i, hvordan skurkebilledet ændres i forhold til tidens kontekst, men mest af alt finder den almene filmentusiast ud af, at der ligger langt mere betydning i tegneserierne end blot underholdning for små, fantasifulde børn. Det eneste negative at sige om denne udgivelse er, at opbygningen af selve dokumentaren minder meget om en forlænget omgang bonusmateriale. Hvis ikke filmen havde en længde på 1 time og 40 minutter, kunne mange af aspekterne i dokumentaren sagtens have været placeret som ekstramateriale på en lang række forskellige superheltefilmsudgivelser.

Samlet set er Necessary Evil-dokumentaren en visuel rejse gennem tegneserieuniverset, hvor man får sagen diskuteret fra forskellige aspekter i DC-universet. Dokumentaren er fortalt op på en utrolig interessant måde, og på trods af lidt associationer til en forlænget omgang bonusmateriale, bliver nogle af verdens største tegneserieskurke behandlet på fornemmeste vis.

Bonusmateriale
Intet.

Warner Bros.