Next

29. september 2007 af Jesper Poulsen

Next billede

Velkommen til ligegyldighedernes holdeplads

Next – ja, man fristes til at sige Next, Please! For det holdt hårdt at komme igennem denne fodboldkampslange såkaldte actionthriller. Der var ikke meget thrill at gøre godt med, for det ville have krævet at der var sammenhæng i suspencen og at man føler noget for figurerne. Tilmed synes actiondelen at være sparet væk. Hvor Deja Vu af Tony Scott var en gennemført sag om manden i midten som kunne lidt mere end man sædvanligvis kan, så er Next, hvor Nicolas Cages rolle kan skue 2 minutter ud i fremtiden, noget nær en dødsejler.

Cris Johnson (Cage) laver lidt trylleri fra scenekanten, hvilket observeres af agent Ferris (Julianne Moore) fra FBI. Hun har hørt om denne fyr som efter sigende kan spotte et par minutter ud i fremtiden. Ferris ønsker at bruge Cris i opklaringen af forbrydelser, da han kan spotte dem før de sker. Og ikke mindst nu, hvor en atombombe tilsyneladende “er løs” et eller andet sted i nærheden. Cris, som ikke nødvendigvis ser hans evner som en gave, er ikke specielt hooket på idéen om at skulle hjælpe ordensmagten. Har han først hjulpet en gang, så får det ingen ende, mener han. Og det stemmer ikke overens med hans håb om at få fred til at leve et så normalt liv som muligt. Hans problem er blot at agent Ferris har et par kort på hånde som hun kan trække, hvilket nærmest binder ham til at “overgive” sig. Cris tager flugten, uden at vide at der også er andre som er på jagt efter hans evner. Og så starter kattens leg med musen, hvilket også kommer til at omfatte den skønne Liz, som ikke overraskende ender som gidsel midt i begivenhedernes centrum.

Den newzealandske instruktør Lee Tamahori, som selv kender til at være på kant med politiet, står bag denne gang bras. Jeg håber at han selv har styr på hvad han vil med filmen, og har en forklaring på hvorfor så meget rod og sløseri er at finde et og samme sted. Han er åbenbart ikke blevet klogere siden hans seneste film xXx 2, som også var et pænt flop. Fortsætter han sådan, så bliver han aldrig spurgt igen om han vil instruere en James Bond-film, som det var tilfældet med Die Another Day. Ja, spørger man mig så er chancen forpasset. Sært at det faktisk er gået ned af bakke for Tamahori. Hans første film Once Were Warriors fik nærmest kult-status. Mullholland Falls med en Nick Nolte i topform ellers, manglede lige det sidste, mens filmen The Edge med de strandede Hopkins og Baldwin i de store skove, var nu heller ikke værst. Men så gik det galt. En rimelig uopfindsom efterfølger til Samleren - Kiss The Girls, nemlig Edderkoppens Spind, blev en ordinær omgang, som end ikke havde behøvet at fordre et gensyn med Morgan Freemans detektiv Alex Cross... Og så sammenholdt med netop Die Another Day og xXx 2. Puha, Tamahori. Hvordan kommer du videre nu? Next er i fagsproget i hvert fald en regulær om'er!

Nicolas Cage virker træt og uoplagt. Måske fordi han har fået tildelt samme frisør som latterliggjorde Tom Hanks i Da Vinci Mysteriet. Og så må man bare konstatere at Julianne Moore ikke er det hit længere som ellers gjorde hende noget så attraktiv i store seancer som Far From Heaven, The Hours, Magnolia og mange mange flere. Min påstand er at hun ikke har medvirket i en god film i de seneste 5 år (hvis man lige ser bort fra den korte tid hendes karakter holdes i live i Children Of Men). Hun er på grænsen til det pinlige i Next, men der er nu heller ikke meget at arbejde med. Det samme gælder for Jessica Biel (Illusionisten, Stealth, Elizabethtown). Hun skal givet agere blikfang, men det er simpelthen for letgennemskueligt. Det er faktisk kun gensynet med Peter Falk (Columbo, som netop er fyldt 80 år) som løfter lidt. Falk spiller en slags protektor for Cris, og har kun skærmtid i et par minutter, så vi er nærmere i kategorien for cameos fremfor birolle. Ja og så lige de scener hvor man følger Cris' fremsynethed og efterfølgende løsning af problemerne. Men det er jo så heller ikke meget at råbe hurra for, forstås... Selv omslaget på dvd'en har umådelig svært ved at fortælle hvad filmen går ud på, så forvent ingen hjælp her heller.

Så snart man har set Next (hvis man får den set færdig), er den ude af sindet igen. Glemt og borte, så man kan komme videre med oplevelser med mere substans. Og jeg mener seriøst at Cage skal til at tænke sig om mht. hvilke manuskripter han takker ja til. Ellers ender han som en slags Wesley Snipes i kategorien for direkte-ud-på-dvd!

Ekstra materialet har sine opløftende øjeblikke, men lider samtidig under ikke at kunne understøtte en film af kvalitet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:SF/Fox.

Titel: Next