Night of the living dead 3D

19. september 2012 af Johnny Josefsen

Night of the living dead 3D billede

I´m coming 4 U Barb

De to søskende Barb og Johnny er på vej til deres tantes begravelse i filmens intro, der minder en hel del om begyndelsen på Romeros Night of the living dead fra 1968. Det er selvfølgeligt ikke et tilfælde, da der som titlen antyder, er tale om et remake (eller en hyldest?) til George Romeros klassiske zombiefilm. Alt går selvfølgeligt ikke som det skal til begravelsen, da gæsterne er forvandlet til zombier, snart er Barb alene og på flugt fra de levende døde. Hun søger tilflugt i et hus ejet af en marihuana dyrkende familie, og snart er de barrikaderet i huset med et begrænset arsenal af våben og resurser.

De øjeblikke hvor filmen virker bedst er de øjeblikke hvor de holder sig op af originalen, men samtidigt er det også her at filmen føltes redundant. For selvom skuespillet ikke var af højeste klasse i den oprindelige film, så er det alligevel kun blevet værre i denne nye udgave og karakterene er mindre mindeværdige.Når den endeligt afviger så begynder det hele desværre også at blive gradvist mere og mere tåbeligt i takt med at det overordnede plot afsløres. Hvilket alt sammen munder ud i en anti-klimatisk slutning.

Der var et par grunde til at originalen i sin tid, fik så meget opmærksomhed som den gjorde, det var blandt andet grundet det grusomme indhold. Selvom Night of the living dead måske virker en anelse tam efter vor tids standarder, hvor man snildt kan opdrive film som A Serbian Film og Martyrs, så var det uhørt helt tilbage i 1968. Men dette var ikke alt der fik filmen til at gøre et indtryk, det var ligeledes den chokerende tragikomiske slutning og det faktum at den sympatiske og heltemodige hovedperson var sort, et usædvanligt tiltag i 60ernes hollywood. Denne nye udgave er måske nok grusom, men stadig temmelig tam ved siden af de fleste andre film indenfor genren, hovedpersonen er intetsigende og slutningen er en anti-klimatisk og fortærsket kliché.

Det er svært at se hvorfor man skulle se denne film frem for originalen, de bedste øjeblikke ligger tæt op af den gamle og resten formår aldrig at være ligeså spændende som Romeros udgave. Det ville ikke være umuligt at lave et godt remake af Night of the living dead, Zack Snyder lavede trods alt et glimrende remake af efterfølgeren Dawn of the dead. Det er bestemt heller ikke en urørlig klassiker, men det mindste man kan gøre er vel i det mindste at overgå sit kildemateriale. Særligt når dette kildemateriale stadig holder så godt som det gør og samtidigt kan findes gratis på internettet da filmen for længst er blevet frigivet som public domain. Night of the living dead 3D, remake eller ej, er ikke en god film, skuespillet er undervældende, karaktererne er irriterende, forsøgene på humor falder fladt til jorden og det bliver derfor heller aldrig hverken spændende eller interessant.

Ekstramateriale

Som titlen antyder indeholder denne dvd både en 2D og en 3D udgave af filmen, hvorfor der også medfølger to gammeldags blå/røde pap briller. Det er dog lidt af en fysisk udfordring at se filmen i 3D, mens effekten synes at virke en smule på teksten i åbningsscenerne så opvejer det ikke rigtigt det faktum at himlen bliver flimrende og lilla mens billedet, misfarves, sløres og formørkes. Det største problem er dog at man allerede efter få minutter i selskab med brillerne, så småt begynder at få hovedpine. Dette er ikke 3D som vi kender det fra biograferne, men den 3D effekt man kort kunne opleve igennem 60erne og 80erne. Det blev først en succes da James Cameron videreudviklede det til Avatar og når man har se Night of the living dead i 3D, så forstår man hvorfor.

Another World Entertainment

Titel: Night of the living dead 3D
Original Titel: Night of the living dead 3D