Nitram

7. april 2022 af Maria Bjerregaard

Nitram billede

“Nitram” indebærer en blændende præstation af Caleb Landry Jones, og er et stærkt portræt af mental sygdom.

Vi skal ikke særlig lang tid tilbage i historien. I 1996 skød og dræbte en massemorder 35 mennesker og sårede 20 i en lille tasmansk by. Som resultat af denne tragedie, udskilte der sig en anden historisk begivenhed – nemlig at Australien fik indført en stærkere reform af deres våbenlov. ”Nitram” handler dog om tiden op til masseskyderriet, og er et stærkt portræt af en psykisk ustabil mand.

Nitram (Caleb Landry Jones) er glad for fyrværkeri. Da han var barn, endte han på hospitalet, men har tydeligvis intet lært. Hans forældre er dybt bekymret. En dag møder han den ensomme kvinde, Helen (Essie Davies). Nitram får lov til at flytte ind hos hende, men selvom alt virker godt, så er han fortsat sindsforvirret og forstyrret. Når alt ikke går efter hans logik, kan han blive noget så aggressiv.

Den amerikanske skuespiller Caleb Landry Jones spiller fremragende. Der er svært at skulle fortolke en sindslidelse og psykiske sygdom fra et sympatisk og troværdigt perspektiv, men har gør det på fornemmeste vis. Selvom ved godt kender til filmens slutningen, så har instruktøren, Justin Kurzel, været mere interesseret i at vise et vigtigt karakter-studie af denne unge mand og konsekvenserne bag.

Filmen har fået en del kritik, da mange ikke mener, der er en grund til at grave fat i fortidens grusomheder – men det er disse genfortællinger, der forhåbentlig kan sørge for, at fortiden ikke gentager sig. Justin Kurzel har valgt, ikke at bruge gerningsmandens eller familiemedlemmernes rigtige navne, er for at forhindre, at sådan en begivenhed finder sted igen. Der er ingen grund til at smide unødvendig benzin på bålet. Der bliver heller ikke vist en eneste af skudepisoderne, da det ikke er det, der er hensigten med filmen.

”Nitram” er som et ubehageligt mareridt, hvor man ville ønsker, man kunne vågne op. Caleb Landry Jones spiller modigt, og det er en vigtig portrættering af en sindslidelse. Port-Arthur massakren fra 1996 vil aldrig blive glemt, og ”Nitram” efterlader sit publikum med en ubehagelig smag i munden og en klump i halsen.

Titel: Nitram
Original Titel: Nitram
Premieredato: 7. april 2022