November Criminals

30. maj 2018 af Henrik Andersen

November Criminals billede

November Criminals bygger på en Bestseller, og er en spændende historie om hvordan 2 unge mennesker desperat forsøger at finde sandheden omkring mordet på en af deres fælles venner. Det er både rørende og gribende, og de 2 unge stjerner Cloe Grace Moretz og Ansel Elgort levere solide præstationer, og hæver derved interessen for filmen betydeligt. Har man læst bogen, bliver man også nød til at se filmen.

De 2 teenagere Addison og Phoebe er kærester, og selvom de kommer fra 2 meget forskellige familier, har de mange gode kvaliteter til fælles. En dag besøger de en forretning hvor deres gode ven Kevin arbejder. De sludre lidt og kører hjem. Kort tid efter får de at vide, at der har været et skuddrama i den forretning de tidligere besøgte, og at deres ven Kevin er blevet skudt. I nyhederne siger man, at det er et banderelateret mord, hvilket forvirre Addison da han ikke har set Kevin som en person, der var involveret i bande miljøet. Sammen med Phoebe begynder han at efterforske mordet, for at få klarhed over situationen, og bringe retfærdighed over Kevins eftermæle. Sandheden skal frem, hvor slem den så end er. Men nogle ting kan være farlige at grave for dybt i.

Cloe Grace Moretz kender de fleste nok fra hendes gennembrudsrolle som Hit Girl i de 2 Kick-Ass film. En rolle der gave et ordentligt kick til hendes allerede igangværende karriere. Hun er altid et kig værd, og hun spås af mange til at blive en af de helt store stjerne på Hollywoods allerede stjernebesatte himmel. Hun er perfekt som Phoebe i November Criminals, hvor hun stærkt beviser at hun kan andet end at posere med kæmpe håndvåben. Hvis man vil se mere til Cloe Grace Moretz kan det anbefales at man udover Kick-Ass filmene også ser Hugo, Let Me In, Amityville Horror og Carrie.

Ansel Elgort spiller hovedrollen som Addison, og også han er vel castet i rollen som den unge mand der handler på det han oplever. Han slog rigtigt igennem i 2017 i hovedrollen i den super seje Baby Driver, hvor han fik lov til at svinge dyre biler rundt til ultra cool musik. Men allerede i 2014 var han med i den anmelder roste En Flænge I Himlen, hvor hans præstation fik rosende ord med på vejen. Mange kender nok også Ansel Elgort fra de 3 film i Divergent serien. Det er ikke første gang han spiller sammen med Cloe Grace Moretz. De var nemlig begge 2 med i genindspilningen af Carrie fra 2013.

Filmen er baseret på en bog af samme navn af Sam Munson. Bogen har været en stor succes verden rundt, så forventningerne har været høje til film versionen. Efter sigende skulle den heldigvis ramme stemningen ret godt fra bogen.

November Criminals er en solid og fin film, der desværre aldrig hæver sig over gennemsnittet til trods for dens fine intentioner og gode skuespil. Et fint indspark til ungdomskulturen, og har man læst bogen bliver man jo sikkert også nød til at se filmen. Har du en teenager i huset, eller dybt i dig selv kan den varmt anbefales.

Ekstramateriale.

Der er et fint lille Making Off program der indeholder små interviews med både Cast og Crew. Ikke specielt dybdeborende men bestemt også et kig værd.

November Criminals kan ses i dens oprindelige format og denne Blu-ray udgivelse lever op til standarten. Lyd og billede står flot, og det er muligt at se filmen med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

November Crimenals er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: November Criminals
Original Titel: November Criminals