Now You See Me

15. december 2013 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Now You See Me billede

Hæsblæsende og underholdende spændingsthriller med herlige plottwists.

Tror du på magi og trylleri eller er alt bare en illusion skabt af nogle fantastiske fingernemme og kloge mennesker? Louis Leterrier (Clash of the Titans, The Incredible Hulk) viser i Now You See Me, at han kan skrue en god gedigen krimithriller sammen i denne hæsblæsende film om magi og kriminalitet. Ligesom en tryllekunster ikke afslører sine tricks, så vil denne anmeldelse heller ikke afsløre for meget af den twistede handling, men en ting er sikkert, du vil blive overrasket.

De fire tryllekunstere Daniel Atlas (Eisenberg), Meritt McKinney (Harrelson), Henley Reeves (Fischer) og Jack Wilder (Franco) som hver har deres specielle talenter indenfor trylleri bliver samlet i en gammel lejlighed uden at vide hvorfor. Et år senere har de dannet gruppen The Four Horsemen og står på scenen i Las Vegas. Her lykkedes det dem at lave et tryllenummer, hvori de stjæler penge fra en bankboks i Paris og uddeler pengene til publikum. Publikum elsker dem, politiet det modsatte. FBI-agenten Dylan Rhodes (Ruffalo) bliver sat på sagen og sammen med Interpol-agenten Alma Dray (Laurent) og den tidligere tryllekunster Thaddeus Bradley(Freemann) prøver de nu at opklare, hvordan det er lykkedes for The Four Horsemen at stjæle pengene, er det trylleri eller ganske almindelig kriminalitet?

Plottet kan lyde ret forvirrende, og der skal ikke meget til før man kan miste overblikket. Dermed ikke sagt at filmens plot er for svært at følge med i, men det er ikke en af de film, hvor man bare slår hjernen fra og bliver underholdt. Underholdning er der dog nok af. Filmens effekter er overbevisende og skuespillet ligeså. Jesse Eisenberg spiller igen den lidt nørdede type mens Harrelson igen spiller den skæve humoristiske type, ja det er næsten som at se en kopi af deres makkerpar fra Zombieland(2009). De to er dog også de mest bemærkelsesværdige i tryllekunstnergruppen. Dave Franco har en ret ligegyldig rolle mens Isla Fisher mest er med som eyecandy. Kigger man på resten af rollebesætningen er det næsten ene store navne og på intet tidspunkt skuffer de.

Filmens tempo er også med til at gøre det til en rigtig attraktiv film. Der sker hele tiden noget nyt og spændende, og man lader sig let rive med, mens man selv prøver at gætte, hvordan det hele kan hænge sammen. Man kan sammenligne den lidt med Illusionisten(2006) men Now You See Me er langt hurtigere og mere tempofyldt. Det skal siges at hvis man forventer en dyb og realistisk fortælling vil man blive skuffet. Now You See Me er ren og skær underholdning, men på det parameter ligger den også helt i top.

Filmen har dog også nogle fejl. Efter man har set filmen og tænkt den igennem opdager man op til flere plothuller og handlingen tangerer ind imellem til det urealistiske, hvilket dog ikke kan uddybes i fare for at afsløre for meget af handlingen. Udover det så er en klichéfyldt romance også med til at trække ned, den kunne filmen sagtens have undværet.

Alt i alt er Now You See Me dog en rigtig underholdende og medrivende film som klart kan anbefales. Man sidder selv og tror man har regnet det hele ud, og det er fedt at man på den måde kan være aktiv mens man ser filmen. Godt skuespil, gode effekter og et medrivende plot opvejer de små plothuller og urealistiske hændelser og skaber dermed en solid og spændende krimithriller.

Der findes ikke noget ekstramateriale på Blu Ray’en.

Titel: Now You See Me
Original Titel: Now You See Me