Nu Eller Aldrig

8. september 2008 af Jesper Poulsen

Nu Eller Aldrig billede

Når sygdommen presser sig på, er det på tide at springe ud i livet!

To store verdensstjerner i en verdensklassefilm. Så enkelt tror jeg at man generelt kan beskrive The Bucket List, eller Nu eller Aldrig, som filmens danske titel lyder. Filmen er et veldrejet drama om at livet er her og nu, når en alvorlig sygdom presser sig på. Den intelligente mekaniker Carter (Morgan Freeman) og den gnavne rigmand Edward (Jack Nicholson) støder ind i hinanden på hospitalet, hvor de begge skal have foretaget række undersøgelser for deres kræftsygdom. Udsigterne ender i begges tilfælde som værende uhelbredelige, og lægernes dom er at de begge ikke har lang tid tilbage på denne jord. De to er vidt forskellige, men efterhånden som de får slebet nogle kanter opstår et varmt venskab – hvor en såkaldt Bucket List udarbejdes. Den indeholder en lang række gøremål, som de to har besluttet sig for at udleve mens tid er. Og inden længe begiver de to syge seniorborgere sig ud i ”det virkelige liv”. Deltagelse i stockcar-race, faldskærmsudspring, et besøg blandt pyramiderne og meget andet, bliver nu rammen for deres eventyrlige sidste kapitel her i livet.

Filmen er i den grad en opsang til alle som ikke lever i nu’et, men også en påmindelse om at selvom man mærker modgang, skal man fortsat stritte imod alt hvad man har lært. Filmen rummer ikke alene en hjertevarme ud over det sædvanlige, men også en eftertænksomhed og finurlig humor, midt i al det sørgelige. Det er Rob Reiner (Et Spørgsmål Om Ære, This Is Spinal Tap, Stand By Me, Da Harry Mødte Sally) som har hidkaldt to af de tungeste pensionister fra Hollywood til en pragtpræstation uden sidestykke. I det hele taget virker hver en detalje uhyre velovervejet, selvom man måske nok har trukket enkelte scener lidt i dialog-langdrag. Dette må samtidig betegnes som sæsonens mest bredt henvendte film, da den vil ramme plet hos alle filmelskere som betragter dette univers som en kunstart. Ung som gammel vil kunne finde værdier og perspektiver som kan bruges i sin egen tilgang til verden. I tilmed er det sjældent at man efterhånden kan finde så meget substans fordelt over det der blot svarer til længden på en fodboldkamp.

Filmen er en rigtig biografbasker, selvom den ikke fik den store opmærksomhed herhjemme. Skal du nu ud og kigge den efter i sømmene, så lov mig at du ikke sætter den på, mens du alligevel ikke har tid. Ej heller som tømmermands-tv søndag morgen. Nu Eller Aldrig fordrer en god sofa, friske øjne, selskab af sine nærmeste og en kop Kopi Luwak-kaffe (brygget på bønner som har været igennem desmerkattens fordøjelsessystem). En af den slags oplevelser man fra tid til anden vil vende tilbage til, med fornyet glæde.

Filmen indeholder blot John Mayer-musikvideoen SAY som ekstra materiale.

Warner Home Video.

Titel: Nu Eller Aldrig