Numb3rs - Første sæson

9. januar 2007 af Maria Moni

Numb3rs - Første sæson billede

FBI har taget nye metoder i brug for at bekæmpe den kriminelle underverden. Matematiske formler og ligninger er det nye våben, som skal afsløre forbrydernes adfærdsmønster.

Serien Numb3rs kører for øjeblikket på Kanal 5, men i tilfælde af at man ikke kan vente med at se, hvordan serien udvikler sig, kan man nu købe hele den samlet sæson 1 i en lidt skrabet DVD-box. Desværre indeholder samlingen udelukkende seriens 13 afsnit og absolut intet andet. Man undres over, at der slet ikke er medtaget noget ekstramateriale, og det er på baggrund af den samlet vurdering af hele DVD-boxen, at Numb3rs kun bliver belønnet med tre stjerner.

I centrum for serien står FBI agenten Don Eppes (Rob Morrow). Hans lillebror Charlie Eppes (David Krumholtz) er et matematisk geni, der arbejder som professor ved CalSci. De to brødre er som dag og nat, Don er udadvendt og selvsikker, hvorimod Charlie er indelukket og socialt dysfunktionel. Charlie, som stadig bor hjemme hos deres far, forsøger konstant at opnå sin storebrors erkendelse. Derfor er han mere end villig til at hjælpe sin storebror, da han hyrer ham til at arbejde for FBI. Sammen forsøger de to brødre ved hjælp af Charlies matematiske viden, at bekæmpe kriminaliteten i Los Angeles underverden.

Rob Morrow og David Krumholtz sammenspil er en lidt lunken affære, og Krumholtz stjæler konstant billedet, som den geniale og excentriske matematik professor Charlie. Derimod er det en fornøjelse at se Krumholtz sammenspil med den nørdede fysikprofessor Larry Fleinhardt, spillet af Peter MacNicol (kendt fra komedieserien Ally McBeal som den sære advokat John Cage). MacNicol er med til at gøre Numb3rs humoristisk, og det er igennem sammenspillet med Fleinhardt, at diverse matematiske begreber og fænomener bliver præsenteret. Uden ham ville Charlie ikke have nogen sparringspartner at spille bold op ad, og den matematiske del af serien ville virker endnu mere forceret, end den gør i forvejen.

Serien, som bygger på afprøvede metoder, er blevet et kæmpehit i USA, hvor den kører på tredje sæson. Hvor stor en succes den får i Danmark må tiden vise. Numb3rs er endnu en kriminalserie, som kommer i kølvandet på den populære serie CSI, dog uden den samme gennemslagskraft. Ideen bag Numb3rs er meget god, problemet er bare, at man hurtig bliver træt af serien, da den ikke er i stand til at fornye sig. Til tider virker historierne alt for konstrueret i forhold til matematikken, og serien mister derved sin troværdighed.

Numb3rs består af fire DVD’er
Disc 1: Pilot, Uncertainty Principle, Vector og Structural Corruption
Disc 2: Prime Suspect, Sabotage og Counterfeit Reality