Ørneborgen (DVD)

23. januar 2004 af Morten Pedersen

Ørneborgen (DVD) billede

Clint Eastwood, når han er allerbedst: med køligt overblik og en bjæffende maskinpistol i den glimrende filmatisering af Alistair Macleans lige så glimrende roman, ”Ørneborgen”.

Filmatiseringer af bøger giver altid grobund for en masse diskussioner. Er filmen tro mod bogen, er skuespillerne velvalgte i forhold til bogens hovedpersoner, kan det accepteres at der skæres/tilføjes i filmen ? ”Ringenes Herre” er et godt nutidigt eksempel, hvor de fleste kan være enige om, at Peter Jackson har ramt plet i sin filmatisering af den berømte trilogi. Men hvor Tolkiens kæmperoman med de mange fantasivæsener har sat store krav til animatorer og andre filmteknikere forholder det sig noget anderledes med filmatiseringen af Alistair Macleans roman, ”Ørnebogen” fra 1967.

Macleans hoveddyder er nemlig oftest en mandlig hovedperson, der er yderst determineret, handlekraftig og ingen midler skyer for at nå sit mål. Tilsæt så en god historie, gerne med en krigszone som baggrund og helst et forræderisk dobbeltspil (gerne flere) og så har du en klassisk Alistair Maclean roman. Således også ”Ørneborgen”, som dermed er relativt enkelt og meget velegnet at omsætte til filmatisering - og et yderst velkomment objekt på DVD-markedet.

Umiddelbart er historien ligetil: En amerikansk general er fanget af tyskerne under 2. verdenskrig. Han besidder vigtige strategiske informationer, der kan give de allierede den endelige sejr, og den viden må tyskerne ikke få ud af ham. Derfor samles et hold af specialtropper, der kan hente ham hjem igen. Missionen besværliggøres af, at generalen holdes fanget på en uindtagelig borg, Schloss Adler.

Men med den benhårde britiske Major Smith (Richard Burton) i spidsen er intet selvfølgelig umuligt – og når han så tilmed får hjælp af en amerikansk løjtnant Schaffer i skikkelse af en meget ung Clint Eastwood er der lagt i kakkelovnen til det 3. riges sønner. De to og resten af holdet kastes ud i faldskærm, men kort efter ses de første tegn på, at missionen ikke er så ligetil som først antaget. En af gruppens medlemmer dør nemlig i faldet, men Smith opdager hurtigt, at det ikke er faldet, der har dræbt ham. Så sideløbende med at komme uset ind på slottet, der ligger på toppen af et ugæstfrit bjerg, skal vore helte også afsløre en dobbeltagent eller flere.

Det er ikke kedeligt. Vejen til slottet er lang og besværligt gennem det snedækkede landskab, og mangen en tysker må lade livet i teamets bestræbelser for at nå deres mål. Filmens hovedscene er den endelige konfrontation i klassiske omgivelser, men skal opleves, da et referat vil afsløre for meget af den twist, der er så kendetegnende for Alistair Macleans fortællinger. Inden da er der dog mange andre højdepunkter, bl.a. er scenerne omkring svævebanen til slottet nærmest legendariske. Burton er perfekt som major Smith med et øje på hver finger og det store overblik, mens Clint Eastwood altid er god for at nedkæmpe fjender med et overlegent udtryk i stenansigtet. Man tror bare på, at de er et uovervindeligt team. Deres kollegaer gøres der ikke meget ud af at introducere – det er lidt synd, for man lærer dem aldrig rigtigt at kende. Derimod gøres der meget ud af at fremhæve, at nazisterne er gennemført onde, og ikke mindst den højtstående SS-officer er et pragtfuldt arketypisk bekendtskab.

”Ørneborgen” er en meget vellykket film. Skal der bruges lidt tid på negativ kritik må det være, at tempoet til tider er en anelse trægt – set med nutidige øjne. Og så er det svært ikke at bemærke de mange knapt så vellykkede kulisser, selvom man ikke ligefrem sidder og leder efter dem. Helhedsindtrykket er dog helt klart, at her er tale om en klassiker indenfor krigsfilm, og det er tydeligt at se, at ”Ørneborgen” har dannet en del skole i denne genre. Filmen er udgivet som en del af en Clint Eastwood collection, men kan sagtens ses uden man behøver være fan af netop ham.
Skulle denne omtale lokke nye seere til filmen, bør man uden at tøve også få set ”Navarones kanoner” og ”Styrke 10 fra Navarone”. Personligt så jeg gerne en snarlig filmatisering af ”Drama på indlandsisen”, men det må nok blive ved ønsketænkningen.

Ekstramateriale:
Hovedattraktionen på DVD´en er klart selve filmen – ekstra-materialet er blodfattigt og består af:
· Trailer