Ørnen, 1 - 2

22. august 2005 af Søren Falgaard

Ørnen, 1 - 2 billede

Udgivelsen af de otte første afsnit af ”Ørnen” er mest for virkelige fans eller samlere af dansk tv-dramatik. ”Ørnen” er et ambitiøst projekt, der dog lidt for ofte taber pusten

Den store dyre tv-satsning "Ørnen" fik igen samlet et nysgerrigt dansk tv-publikum foran skærmene i bedste sendetid, og der var fra start af store forventninger til serien. Set i lyset af nyere tids store succes for dansk TV-dramatik var der da også god grund til optimisme. Med serier som Taxa, rejseholdet, Nikolaj og Julie samt Krøniken havde DR og dramachef Ingolf Gabold taget fronten fra TV2, der dog også med sitcoms som ”Langt fra Las Vegas” samt ”Klovn” var fint med, og så gjorde det mindre, at der også var serier som den nys genudsendte ”De Udvalgte”, der floppede lidt undervejs.

Med ”Ørnen” var der lagt i kakkelovnen til det helt store, og da kendingsmelodien første gang gled henover skærmen kunne man tydeligt se, at der var kræset for æstetikken. Og forventningerne steg i takt med billederne af det islandske landskab tonede henover skærmen. Man huskede tilbage til sin tvbarndom og Bodelsen og Anders Refns banebrydende action-serie "Strømer" om mænd, der gik nætter med hænderne brændt.

Nu er første halvdel af serien "Ørnen" for længst kørt over skærmen, og mens vi venter på fortsættelsen om Hallgrimsson og hans specielenhed, kan vi nu forlyste os med DVD-udgivelsen af de første otte afsnit, der er skrevet af de rutinerede manuskriptskrivere Mai Brostrøm og Peter Thorsboe. Serien er i tråd med trenden i dansk tv-dramatik instrueret af nogle af landets mest talentfulde og dygtige instruktører, og der er ingen tvivl om, at dansk films succes også hænger tæt sammen med den udfordring og mulighed instruktørerne får ved at producere dansk tv-dramatik

Herunder anmeldelsen af de to første afsnit.
Fra start af introducerer instruktøren af de to første afsnit, Niels Arden Oplev os for seriens hovedperson Hallgrim Ørn Hallgrimsson (Jens Albinus). De første par dele af en serie er altid de vigtigste, da det er her, at tonen or hele serien skal slåes an. Med Oplev som starter i serie-instruktør-stafetten, er manden bag "Portland" og "Fukssvansen" et interessant valg.

Mwn tilbage til manuskriptet og historien. Seriens hovedperson, Hallgrim er vicekriminaldirektør og bærer øgenavnet Ørnen. Hallgrim er, da vi møder ham, på vej hjem til Island, hvor hans moder ligger for døden, men da en politimand findes død i lufthavnen, tilbageholdes islændingens fly.

Inden længe må Hallgrim tage hånd om den tilspidsede situation for hurtigt viser det sig, at der er noget stort under opsejling i lufthavnen.

Hallgrim må således udsætte sin tur til Island og i stedet blive og redde jernene ud af ilden. Og det bliver ikke nemt for forbryderne er udspekulerede og ved slutningen af afsnit 1, står det klart, at Halgrim står overfor en meget stor sag, der involverer et stort forbrydernetværk, der har forbindelser til den russiske mafia.

Analogt med at Hallgrim kæmper for at redde menneskeliv i Kastrup lufthavn, flytter en lille specialenhed ind i deres nye lokaler. Specialenheden skal være selvstyrende og dæmme op for store forbryderorganisationer også inden de får et rigtigt fodfæste. I spidsen for afdellingen er den garvede lederkvinde Thea, der spilles af klasseskuespilleren Ghita Nørby. Thea har efterhånden samlet et stærkt team, men hun vil også have Hallgrim med på holdet, og da lufthavnssituationen lægger fint ind under enhedens arbejdsområde kan han nok alligevel overtales.

I andet afsnit må Hallgrim en tur over den unge Øresundsbro for at forfølge forbrydernes spor til Sverige. Derved startes et transnationalt samarbejde med de svenske pendanter til den danske enhed. I Sverige forfølger Hallgrim de to russere Sergej og Luka, der var involveret i de dramatiske hændelser i Kastrup Lufthavn. Opklaringen går ikke som planlagt og Hallgrim må endnu engang udsætte sin tur til Island.

De to første afsnit forløber naturligvis for en stor del med at introducere og etablere den base, hvorudfra krimi-odysseen kan udvikle sig. Således kommer der flere spor på bane. Vores hovedperson Hallgrim trækker naturligvis med sine indre dæmoner og sin stærke tilknytning til det barske landskab i Island, dertil kommer alle Hallgrims kollegaer som lederen Thea, kollegaen Marie (Marina Bouras) som Hallgrim er lidt tiltrukket af. Dertil kommer Frandsen (Steen Stig Lommer), en gammel rotte der kender alle de beskidte metoder i politifaget. Yderligere er der Michael (David Owe), der er specialenhedens unge teknologinørd.

På klassisk vis er der altså både ydre og indre konflikter, der kommenterer hinanden, og manuskriptforfatterne har forsøgt at lave en spændende serie, der kommenterer på dagens kriminelle situation i Danmark. Der er lagt overdreven vægt på det teknologiske aspekt, og det virker til tider latterligt at folk absolut skal bruge de mobiltelefoner hele tiden.

Udover det virker det, som om man har tænkt på, at ville tematisere en globaliseringstilstand, hvor folk rejser på tværs af landegrænser og sprog hele tiden.

Til tider er serien spændende, men for ofte er den for fladpandet. Dialogerne, der også blev kritiseret en hel del da serien kom frem, er til tider utroværdige, ligesom man af uforklarlige årsager har meget svært ved at identificere sig med Ørnen. Stilen er virkelig flot, men den mangler charme.

Derfor er Ørnen ikke, hvad den kunne have været. Intentionerne er der hundrede og ti procent, men historien er desværre ikke fængende nok.

Der er i øvrigt lidt ekstramateriale. Ekstramaterialet er for så vidt kun fyld, for det er hele vejen igennem uinteressant at se et ”Filmstudie tages ned”, ”Casting af Michael”, ”Forfatterne bag Ørnen, ”Politiskolen”, Velkommen til holdet” samt ”Bag om Afsnit 1 og 2”. E ganske interessante titler dækker nemlig over et intetsigende tidsspilde af nuloplysninger – det må kunne gøres bedre.

I afsnit et og to kickstartes vores krimi-serie, og man er stadigvæk ikke helt tabt som seer. Læs mine anmeldelser af 3 – 4, 5 – 6 samt 7 – 8 her på On-Z.

Titel: Ørnen, 1 - 2
Original Titel: Ørnen, 1 - 2