Ørnen. Afsnit 15-16.

22. marts 2006 af Henrik Andersen

Ørnen. Afsnit 15-16. billede

Så kommer afsnit 15-16 af Tv-serien Ørnen på DVD. Så er de sidste 2 afsnit af 2.omgang ude. Og sikke en afslutning. Spændingen når nye højder i disse to klimaksfyldte afsnit.

Denne DVD indeholder afsnit 15 og 16 af DR’s Krimi – Odysse’ Ørnen.

Afsnit 15: Keres.

Efterretninger viser, at der er en begrundet terrortrussel mod et forsamlingshus på Nørrebro, hvor en selvmordsbombe vil sprænge ved en bryllupsfest samme dag. Værten er en irakisk professor, som snart returnerer til Beirut som ministeremne i den nye regering. Ifølge efterretningerne er bombe-manden, kaldet ”Danskeren”, en flygtning med en udvisningsdom. RSA har kun fire timer til at afværge attentatet, der vil have uoverskuelige konsekvenser. Det ligner en umulig opgave, og Holsøe vil have festen aflyst. Men Hallgrim er i tvivl, og da professoren selv påpeger, at han vil være i langt større fare i Irak, lader Hallgrim festforberedelserne fortsætte – dog under maksimal overvågning og med den ”plan b”, at festen aflyses, hvis ”Danskeren” ikke er fundet en time før festen. Hallgrim har netop lejet et hus af den norske rederi-arving, Estrid Eriksen, da Frida dukker op for at tale med ham om noget vigtigt. Men Hallgrim har travlt, så hun når ikke at fortælle ham, at hun er gravid, før Marie dukke op for at hente ham. Mødet mellem de to kvinder giver Marie anledning til at bebrejde Frida, at hun ødelagde forholdet mellem Marie og Hallgrim. Midt i den hektiske efterforskning ankommer Sam Johnson, CIAs mand i Mellemøsten, til RSA. Han vil tale med Hallgrim og Marie om sin søn, Bob Johnson - en af de 16 PMC’ere, der er fængslet i Congo. Sam Johnson er også blevet sat ind i den aktuelle sag af Michael. Han kender irakeren og mener, at RSA undervurderer truslen mod ham. Han tilbyder derfor sin hjælp, som RSA tager imod. Imens kommer Nazim via sine kilder i indvandrermiljøet på sporet af en mulig attentatmand: Den udviste Ziad Melhem, der netop er observeret i Danmark med et stort beløb i kontanter til en bil. Da Ziads foto dukker op i RSA, genkender Sam Johnson ham som den, der i Jordan kaldes ”The Dane”. Jagten på Ziad sætter ind, og da den psykologiske profil viser, at Ziad skønnes rabiat, skærer Thea igennem: Brylluppet skal aflyses, trods Hallgrims protester. Ziad ankommer til forsamlingshuset og parkerer den nyindkøbte Mercedes. Holsøe har ham på kornet, men så afblæses aktionen: Ditte og Frandsen har afhørt Ziads forældre og meddeler, at Ziad er forlovet med brudens søster og er gæst ved brylluppet. Bilen er en bryllupsgave. Ziad er frikendt. I det samme ankommer Sam Johnsons bil med Michael som chauffør. Undervejs har han rost Michael for hans udanske evne til at parerer ordrer uden at stille spørgsmål. Michael kender ikke til Dittes oplysninger, og i den tro at Ziad vil detonere bomben med sin mobil, skyder Michael - kraftigt opmuntret af Sam Johnson – Ziad. Aktionen har fået et uskyldigt offer.
Thea tager Stræde med til statsadvokaten for at belyse omstændighederne i sagen om Michaels drab på Ziad. Efter mødet indrømmer Stræde, at PET vidste, at Sam Johnson var meget uligevægtig efter den ydmygende død hans anden søn fik i Irak, og man burde have advaret RSA. Det tjener til Michaels forsvar, men denne viden vil amerikanerne aldrig lade indgå i sagen. Til gengæld har PET en ny profil af ”Danskeren”: Den drabsdømte William Høst Pedersen, der er konverteret til Hafiz, elite-muslim, i fængslet. Michael er hårdt medtaget af skudepisoden og bliver indlogeret hos Marie. Hos Hallgrim dukker Eigilson op og vil flytte ind. Hallgrim konfronterer sin far med dengang, faderen voldtog Hallgrims kæreste, Isbjørg. Eigilson undskylder sig med, at hun ikke var nogen uskyldighed. Hun var allerede gravid - med Hallgrim – og skulle have en abort dagen efter!

Kodenavn: Keres

Ordet kan både betyde de dødes sjæle og skæbne.
Keres kaldes også Dødsdæmoner og er onde ånder af hunkøn. De hører til i Hades, hvortil de fører de døde. Om Keres fortælles, at de er uhyggelige børn af natten og søskende til døden og søvnen. Dødsdæmonerne skaber ulykker, og på slagmarken slås de om ligene med skarpe tænder og kløer og drikker ligenes blod. De kan også lade onde ting gå ud over de levende, så som alderdom eller blindhed.

Afsnit 16 er en direkte fortsættelse af afsnit 15.

Afsnit 16: Keres.

Både Hallgrim og Stræde fra efterretningstjenesten er blevet klar over, at Sam Johnson ikke alene er smidt ud af CIA, men også er efterlyst - men hvorfor er Sam gået under jorden netop i København? I mellemtiden er den terrormistænkte mand, som går under navnet Danskeren, også kommet til landet - men også han er som sunket i jorden. Og så får Hallgrim nogle meget vigtige private nyheder, som han bliver nødt til at forholde sig til - mens Michael og Frandsen kæmper hver sin personlige kamp. Michaels kamp munder ud i flere anspændt situationer hvor det er op til hans professionelle side om det skal ende godt eller frygteligt. Spørgsmålet er så bare om Michael er i stand til at styre sine følelser i den rigtige retning.

Niels Arden Oplev der vender tilbage som instruktør på episode 15 og 16, er uddannet fra Den Danske Filmskoles instruktørlinje i 1987, hvor han fik en flot debut med afgangsfilmen 'Kyndelmisse' og dokumentarfilmen 'Hugo fra Himmerland'.
For DR TV har Niels Arden Oplev instrueret dramadokumentaren 'Den sovende' (90), novellefilmene 'Tusmørke' (90) og 'Nøgen' (92), dokumentar-filmen 'Ritualer, enerum' (92) og tv-filmen 'En succes' (93) – ligesom hans spillefilmdebut 'Portland' (96) er vist på begge DR-kanaler. Portland var dogmefilm lang tid før dogme brødrene nedfældede det efterhånden så berømte dokument, der skule forny filens sprog. Niels Arden Oplev fulgte op på det store lærred med den skæve komedie ’Fukssvansen’ og hans næste film, ’Drømmen’ har premiere i de danske biografer i foråret 2006.

Niels Arden Oplev havde en væsentlig del af æren for ’Taxa’s (97-99) store succes – han instruerede i alt 9 afsnit af serien og var den instruktør, der lukkede og slukkede med det sidste afsnit. Han fortsatte derefter tv-arbejdet med ’Rejseholdet’ (2000-03), hvor han udviklede seriens visuelle koncept, besatte de gennemgående roller og instruerede tre første afsnit. Efter at have haft samme funktion på TV2’s ’Forsvar’ (2003-04) vendte han tilbage på DR1 som konceptuerende instruktør på ’Ørnen’.

Niels Arden Oplev instruerede de første to afsnit af ’Ørnen’. Med afsnit 15 og 16 vender han for første gang tilbage til instruktør-stafetten i en serie, han selv har konceptueret.

En krimi-odyssé

En del af ’Ørnen’s faste publikum har sikkert undret sig over, hvorfor ’Ørnen’ kaldes en krimi-odyssé. Svaret er, at forfatterne Peter Thorsboe og Mai Brostrøm har hentet en del inspiration til serien i den græske mytologi. Det er intet mindre end Homers klassiske heltedigt Odysséen, der er rammen om den personlige fortælling om Hallgrim Ørn Hallgrimsson. Da Hallgrims historie udspiller sig i krimigenren, opstod betegnelsen ’Krimi-odyssé’.
Odysséen er fortællingen om den store kriger Odysseus’ rejse hjem til øen Ithaka, hvor hans kone venter ham. Odysseus, der har opnået heltestatus i krigen mod Troja, forsinkes undervejs i årevis. Først tages han til fange hos nymfen Kalypso - og selv da han slippes fri, skal han gang på gang overkomme nye forhindringer på sin rejse, før han atter kan gense sit hjem på Ithaka.
’Ørnen’s forfattere forholder sig frit til Odysseus-myten, men leger gerne med referencer til den ud fra en betragtning om, at Odysseus’ historie også er relevant for moderne mennesker. Og parallellerne mellem Odysséen og Ørnen er flere: Lige som Odysseus kommer Hallgrim fra en ø, og han har forladt den for at rejse ud og gøre nytte i verden. Og lige som Odysseus vender Hallgrim ikke hjem lige med det samme. Den grænseoverskridende kriminalitet gør, at han kastes rundt i verden, og giver ham en undskyldning for ikke at tænke på sig selv. Hallgrims problem er, at han, ligesom de græske helte, har en heroisk selvopfattelse, hvor det er vigtigere at tage ansvar for andres problemer end at tage ansvar for sig selv og sine egne følelser.
Det har udviklet sig til en sjov leg for forfatterne Mai Brostrøm og Peter Thorsboe, at flette små hints til den græske mytologi ind, når handlingen tillader det. Historien om Prometeus, der giver ilden tilbage til menneskene, dukker op i samtalen mellem Hallgrim og Ilyas Akajev, og konferencen om kvindehandel foregår lige ved siden af statuen af Orfeus, der er berømt for sin færd ned underverdenen, hvor han henter sin elskede Eurydike.
Koblingen mellem Hallgrim og Odysséen ses også helt konkret et par steder i handlingen. Det er næppe et tilfælde, at det netop er Odysséen, der ligger på Hallgrims natbord i afsnit syv. I afsnit otte tager den afdøde Sergej Hallgrim med til Hades, hvor han møder sin mor, lige som det sker for Odysseus. På vejen derned advarer Sergej ham om ikke at dræbe solgudens okser. Hallgrim forstår det ikke, selv om han i følge Sergej har forlæst sig på Odysséen. Det var netop den gerning, der blev døden for alle Odysseus' mænd.

Også afsnittenes titel rummer en hilsen til den græske mytologi. For da virkelighedens politiaktioner altid har et kodenavn, måtte forfatterne også finde på kodenavne til seriens fiktive sager. Her var det oplagt at vælge navne på mytologisk figurer, der passer til sagerne og afsnittetenes temaer. Det er blevet til kodenavne som Sisyfos, Skylla, Ifigenia, Ares, Nemesis, Agamemnon, Keres og Hades.

Niels Arden Oplev vender tilbage til serien med et brag af 2 sammenhængende afsnit, der samtidig afslutter 2. sæson af den danske Krimi-odyssé. Og det gør han med et brag. Ørnen har aldrig været mere spændende og de forskellige karakterer, kæmper hver især med deres personlige konflikter, indre som ydre, samtidig med at de må se sig næsten overmandet, af den sag de er oppe imod. Det er spændende sat sammen og klimakset er næsten uundgåeligt, så tragisk det end måtte være. Man sidder som tilskuer helt apatisk og bare venter på at tingene må gå den tunge vej som skæbnen har valgt. Niels Arden Oplev styre sikkert instruktør rollen, og formår her at skabe 2 afsnit, der sætter meget høje forventninger til 3. og sidste sæson af Danmarks pt. bedste Tv-krimi. Nu har man set hvor flot det kan gøres og hvor spændende det kan skrues sammen. Man vil ha’ mere, og ventetiden til sæson 3 er næsten lang som en Islandsk vinter. Men heldigvis kan man jo bare sætte sine tidligere Ørnen afsnit på og nyde serien igen og igen. Det fortjener den.

Ekstramateriale:

Selvom DVD coveret lover en masse ekstramateriale så er der dog kun en enkelt musikvideo at finde på DVD’en. Lidt skuffende og temmelig rodet og dårligt udført af udgiveren. Det er musikvideoen til det meget smukke titelnummer der faktisk burde have topkarakter for dens flotte stemning. Og så hænger teksten sammen med historien i Tv-serien.
Desværre er der så meget man gerne vil vide om denne tv-serie og intet ekstramateriale. Derfor en stor tommeltot nedad og de 4 stjerner der alligevel skal tildeles for ekstramaterialet, er udelukkende til den smukke musikvideo.

DVD’en er venligst udlånt af Nordisk Film.

Titel: Ørnen. Afsnit 15-16.
Original Titel: Ørnen. Afsnit 15-16.
Premieredato: 14. marts 2006
Instruktør: Niels Arden Oplev
Skuespillere: Jens Albinus, Ghita Nørby, Marina Bouras, Steen Stig Lommer, Janus Bakrawi, Susan A, Olsen, David Owe, Søren Spanning, Trevor Laird, Melinda Kinnaman, Henrik Lykkegaard, Hasse Alfredson, Ditte Gråbøl
Spilletid: 111 min.
Selskab: Nordisk Film. DR. 2005.
Genre: Krimi