.. Og det var Danmark

21. december 2008 af Morten Pedersen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

.. Og det var Danmark billede

”Og der ombruste ham da en storhed, som den vi føler ved det rullende hav, når Gud i stormen går hen over det, og han brast i gråd, han vidste ikke selv, hvorfor han græd, men...

der var i denne gråd noget så velsignet "

Citatet i teaseren er hentet fra Danmarks største digter, H.C. Andersen, nærmere bestemt en passage fra ”Nissen hos spækhøkeren”. Det følelsesregister Nissen gennemgår ved at se lyset hos studenten, kan man godt berede sig på at skulle (gen)opleve ved at se filmen ”…Og det var Danmark. Og så skulle tonen gerne være slået an.
For har man først sat sig for at se ”…Og det var Danmark”, ja, så kan man sikkert tilslutte sig Bill Shankleys udødelige ord: "Mange regner fodbold for at dreje sig om liv eller død. Jeg kan forsikre jer om, at det er meget vigtigere end det!". Kan man ikke det, så holder man sig nok væk fra både filmen og anmeldelse heraf.

Indrømmet – jeg ved lige hvor jeg var, da Danmark spillede VM-kampene i 86 mod Skotland, Uruguay og Tyskland, husker, hvordan fjernsynet blev slukket ved 3-1 til Spanien til samme VM, og hvordan det igen blev tændt 10 minutter senere med et spinkelt håb om, at miraklet var sket. Fodboldnørd af bedste eller værste skuffe, og jeg er overbevist om, at jeg dermed er samme type nørd som instruktørerne af filmen, Mads Kamp Thulstrup og Carsten Søsted. Det er først og fremmest kærlighed til fodbolden, der bærer filmen, og den har de to, herom hersker der ingen tvivl.

Filmen er en kronologisk gennemgang af dansk fodbold fra 1979 til det foreløbige højdepunkt fa sommeren 1992. Vi starter ud i 1979 med Kurt ”Nikkelaj” Nielsen og de glade amatørdage, som mest af alt minder mig en del om min egen miniput tid, og går derfra til et herligt portræt af personificeringen af vendepunktet i dansk fodbold, fra tabere til vindere; Sepp Piontek. Tyskeren, der bragte alt det gode fra sit hjemland med sig, disciplin, vilje og evne til sejr, og alligevel formåede at have en lille dansker inde i sig og fik det optimale ud af sit i øvrigt blændende materiale. Derfra gik det jævnt fremad og selvfølgelig skal vi gense 2-2 i Parken, 0-1 på Wembley, det forrygende EM 84, Elkjærs brændte straffe og turen til Mexico i 86 akkompagneret af hæslig 80´er Johnny Reimar musik. Vi har set det et utal af gange før, og der er dermed ikke så meget nyt at hente, men det er smukt, det er nostalgi, det er følelser, og derfor bliver man aldrig træt af at se det igen. Og derfor skal det også nedfældes på film, så fremtidige Laudrup´er kan se, hvordan den skal skæres.

En sublim gennemgang af overgangen fra Piontek til Ricardo er egentligt filmens fortællemæssige højdepunkt. Det er eminent klippet sammen, når Frits Alstrøm og co. spiddes under ansættelsen af Sepps efterfølger. Horst Wohlers ligner det han er, en, der er gået galt i byen, og det tangerer næsten ”Klovn”, når det er allermest pinligt. Selvom træner og spillere blev mere professionelle, fulgte baglandet helt åbenlyst ikke med.

De 5 millioner danske fodboldeksperter forsøgte efterfølgende at få Ricardo til at pakke sammen, næsten før han var startet, men den der ler sidst ler bedst, og et fynsk bøgetræ er tilsyneladende ikke lige sådan at fælde. Ricardos mesterværk og miraklet i Sverige 92 er filmens fodboldmæssige højdepunkt og forståeligt nok slutter sagaen her.

Forhåbentligt kan der laves en værdig efterfølger om 20 år.
Det er svært at finde nogle seriøse kritikpunkter til ”..Og det var Danmark”. Mange af klippene fra kampene er ledsaget af forskellige musikstykker, personligt var jeg hellere fri og ville gerne nyde suset fra tilskuerne. Til gengæld er kommentatorsporet bevaret, og ikke en landskamp fra den gyldne 80´er periode uden Svend Gehrs bag mikrofonen. Ved filmens oprindelige premiere var der en del kritisk omtale omkring enkelte episoder, der gav et forkert indtryk, f.eks. ser det ud som om, at Danmark kom bagud 1-0 mod Uruguay i 86. Nu er der jo ikke på forhånd givet tilsagn om, at alle mål bliver gengivet i den rækkefølge de blev sparket ind, og i det store billede er det fuldstændigt underordnet. Det er ikke de rene fakta, det drejer sig om her, men fornemmelsen af at være der igen, mærke kuldegysningerne og klumpen i halsen, og kan man få de følelser frem, har man lavet en suveræn film. Indrømmet, materialet er taknemmeligt, men det kan man ikke laste instruktørerne for. Og man fristes til at sige – desværre – at tidspunktet for udgivelsen er perfekt timet, i det vi pt. ikke har det helt store at juble over for så vidt angår det danske fodboldlandshold.

Når nu du har set en landskamp, ærgret dig over, at Danmark – IGEN – har spillet 1-1 mod en østeuropæisk lilleputnation, når du ønsker at Morten Olsen skal lave om på sit spillesystem eller endnu bedre – fise af til fordel for Michael Laudrup, og Jon Dahl skal skiftes ud til fordel for yngre kræfter – når du kort sagt er rigtigt fodbold-indebrændt – så sæt ”..og det var Danmark” på. Det er eminent effektiv medicin.

Ekstramateriale:
Bag om EM 1992
Fra omklædningsrummet