Ole Thestrup Er Død

2. februar 2018 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Ole Thestrup Er Død billede

En af Danmarks mest folkekære skuespillere døde i nat i sit hjem i Tuse Næs ved Holbæk. Ole Thestrup blev 69 år gammel.

En ondartet lungekræft satte en stopper for Ole Thestrups liv kl. 01.50. Skuespilleren med de sjove, sure og spektakulære roller var meget åben om den sygdom som konstateredes i april 2017, som efterfølgende tvang Thestrup til at melde fra til rollen som Harald Blåtand i teaterforestillingen Røde Orm, som Det Kongelige Teater skulle opsætte på Moesgård Museum i Aarhus. I sommer forlød det at Oles behandling virkede, hvorfor der også blev booket foredrag til sæsonen 2018, hvor Ole skulle rundt i landet og fortælle om hans oplevelser med sin kræftsygdom og hvordan han var kommet igennem den. Sådan skulle det desværre ikke gå. I løbet af efteråret vendte sygdommen tilbage med fornyet styrke, og Ole Thestrup vidste i løbet af januar måned godt hvad vej det bar.

Ole Thestrups karriere som skuespiller er særdeles mangfoldig. Han blev hurtigt elsket og berygtet for sine ofte brovtne typer, som evnede at opføre sig højlydt egoistisk og selvhævdende. Hvem husker ikke Busters flabede fodboldtræner fra Busters Verden? Eller som Lottes mors urimelige chef Hr. Mikkelsen fra Da Lotte Blev Usynlig? Eller som den konstant sure Hr. Storm i Frode Og Alle De Andre Rødder? Ja, alle tre titler er fra børne/ungdoms-tv, som var et af Oles store hjertebørn. I den genre huskes også nissefar Magnum fra Jul På Slottet samt Pendlerkids, En Som Hodder, Jolly Roger, Olsen Banden Junior, Fakiren Fra Bilbao, Trafikdengsen og Gummi Tarzan.

Satiriske indslag var dog nok Oles helt store varemærke. Specielt i danske komedier med bid og kulsort humor. Her springer den skydegale bonderøv fra Blinkende Lygter i øjnene, mens man heller ikke kommer uden om hans markante biroller i Adams Æbler, Oldboys, De Grønne Slagtere, Dræberne Fra Nibe, Mænd Og Høns og Solkongen.

På seriefronten dukkede Oles ansigt også op med hyppige mellemrum. Det var ikke verdens største rolle han havde i Matador, men alligevel kan alle huske den. Mere spilletid blev der dog i succes-serier som Badehotellet, Borgen og 80'ernes herlige sit-com Een Stor Familie.

En anden scene som havde fat i Ole var teatrets. Hyldet som Jeppe på Bjerget og Woyzeck, ligesom han var en del af en fast stamme til store klassikere som West Side Story, Chicago, Hamlet og Erasmus Montanus i tiden inden han dukkede op i film og tv.

Kræft kunne Oles krop ikke besejre, men en anden kamp fik han bugt med. Gennem længere tid havde Ole Thestrup et vedvarende alkoholmisbrug som udmøntede sig i flere skandaler. Til al held fik han hold i sig selv og gik i behandling, hvilket han også har været åben omkring, ligesom han selv har stillet sig til rådighed over for venner og fremmede, som en slags rådgiver og konsulent, for at undgå at andre skulle ende med samme oplevelser med flasken involveret.

Ole Thestrup var et varmt og imødekommende menneske, som ikke betragtede sig selv som en stjerne. Han kom gerne ud blandt forskellige folk og fik en sludder om lidt af hvert. Han elskede at være god ved andre, og værdsatte de små nære ting i tilværelsen. Danmark har mistet en skuespiller som evnede at krybe under huden på sit publikum, selv i film og serier med begrænset skærmtid. Han var i sandhed skuespiller med stort S. Det kommer med sikkerhed ikke en skuespiller igen, som kan overtage den position og særlige talent for det skæve som Ole mestrede.

Æret Være Ole Thestrups Minde.