Oliver Twist

31. oktober 2006 af Michael Panduro

Oliver Twist billede

Polanskis rørende, flotte og til tider nærmest selvbiografiske fortolkning af Dickens' mesterværk

Det er nogle år siden at Dickens' berømte fortælling om den forældreløse Oliver med et hjerte af guld er blevet filmatiseret til det store lærred, og hvorfor Roman Polanskis stort opsatte fortolkning blev forbigået i de danske biografer er mig en gåde. Men nu må vi altså nøjes med den uhyre billedskønne film i hjemmebiografens mindre tiltalende mørke.

Polanski leverer historien med en barsk kant men stadig fortalt af og for børn. Han gør det med vanlig tæft og med øje for de mange detaljer og lag der også kan læses ind i bogen. Udfordringen ved at arbejde med en stab af skuespillere der hovedsageligt er under 13 år tager den aldrende mester i stiv arm ved simpelthen at behandle børnene som voksne, komplekse karakterer - både foran og bag kameraet. Unge Barney Clark får således noget af en udfordring i rollen som Oliver, ligesom Harry Eden som The Artful Dodger og Chris Overton som Noah Claypole er lige så gennemførte figurer som de voksne skuespillere de spiller helt op til. Jamie Foreman er faretruende som den psykopatiske Bill og Ben Kingsley, sminket til ukendelighed, rammer den uhyggelige Fagin godt, men Polanskis forsøg på at gøre skurken Fagin en smule elskelig går ikke helt efter planen, resulterende i en slutning der virker umotiveret.

Oven i glimrende skuespil bydes der som nævnt på en fantastisk, billedskøn udgave af London anno 1830erne. Det maleriske farveskema, de lange ture gennem de beskidte gader og en klassisk lyssætning giver Polanskis børnefilm en klassisk karakter der er uhyre tiltalende og velvalgt. At hans dramatiske timing og sans for spænding og overraskelser stadig er i superligaen fornægter sig heller ikke. I det hele taget er "Oliver Twist" i Polanskis hænder en uhyre vellykket, socialt bevidst eventyrforttælling for de fleste aldersgrupper. Mindeværdige scener som da Oliver beder om mere mad på det rædderlige børnehjem, hans intense møde med den ondskabsfulde Noah og ikke mindst de balletagtige opvisninger fra Fagins tyvebande, er flottere end tidligere og mindst lige så dramatisk tilfredsstillende.

Billedsiden er utrolig flot og detaljeret på DVDen, med en god kontrast og dybde der gør de flotte billeder til ære. Der bydes både på engelsk DD5.1 og dansk DD2.0-lyd, så man har både muligheder for dansk tale eller danske undertekster.

Bonusmaterialet er ikke omfattende, men det der er er ganske underholdende og informativt. Først en kort featurette der følger unge Barney Clarks dagbog fra settet. Man får både et billede af processen, Polanske fra et barns øjne og nogle af de mange finesser i produktionen. En halv time lang, ganske informativ dokumentar om Polanskis tilgang til Dickens værk afslutter parken sammen med en trailer. Dokumentaren viser en oplivet Polanski der har nydt at lave en film til sine børn og den giver et nuanceret og fascinerende billede af hans arbejde med barneskuespillerne. Derudover stilles der skarpt på instruktørens egen barndom som forældreløs i et krigshærget Polen og de mange paraleller til historien han her fortæller. Ganske spændende og interessant, men alligevel kunne det have været rart med en smule mere bonusmateriale.

Titel: Oliver Twist
Original Titel: Oliver Twist
Premieredato: 17. oktober 2006