Oliver Twist

12. november 2007 af Jesper Pedersen

Oliver Twist billede

Sikker, velspillet tv-miniserie baseret på Charles Dickens klassiker

Han er godt nok blevet ført over til levende billeder en hel del gange, ham Oliver Twist. Mesterinstruktører som David Lean og Roman Polanski har således givet deres bud på fortællingen om den forældreløse dreng, som den engelske forfatter, Charles Dickens, præsenterede verden for tilbage i 1838. I 1999 drejede briten Renny Rye den seks en halv time lange tv-miniserie, Oliver Twist, i fire afsnit – og det er den, vi nu har fået på DVD herhjemme.

Renny Ryes og manuskriptforfatter Alan Bleasdales version adskiller sig især på ét felt. Hvor fortællingen om Oliver Twist sædvanligvis tager sin begyndelse, i det øjeblik Oliver bliver født – og moderen straks efter dør – så har Rye og Bleasdale taget sig den kunstneriske frihed at komme op med et bud på en forhistorie.

I hele det første afsnit følger vi således Olivers forældre i en ulykkelig kærlighedshistorie, der ligeså vel kunne være skrevet af Jane Austen. Den let flagrende, men charmerende Edwin Leeford har gjort den unge Agnes gravid. Men på grund af pengemangel kan han ikke komme ud af sit tidligere, håbløse fornuftsægteskab med den pengeliderlige Elizabeth, med hvem han har fået den psykisk syge søn, Monks, som han ikke vil kendes ved. Men det ser ud til at løse sig, da han arver en gevaldig formue fra en rig slægtning i Rom. Hvilket selvfølgelig også kommer Elizabeth for øre.

Den lange prolog til Oliver Twists liv, der selvsagt kommer til at koste såvel Agnes som Edwin Leeford livet, er selvstændigt ret vellykket, men giver især god mening i forhold til forklaring af figurernes gøren og laden i de resterende tre afsnit.

Her møder vi Oliver ni år gammel. Uvidende om sin fortid – og at han står til at arve en hulens masse penge, hvis hans identitet bliver kendt. Den uhyggelige halvbror, Monks – med moderen på sidelinjen – forsøger ihærdigt at få sat Oliver ud af spillet, så de selv kan arve pengene. Det ser ud til at lykkedes, da Oliver havner i kløerne på den fallerede tryllekunstner Fagin, der står i spidsen for et forbryderensemble af børn og den ubehagelige stortyv Bill Sikes. I den anden ende trækker velgøreren Mr. Brownslow, der uden at vide det har en hel del relationer til den unge Twists forældre.

Oliver Twist handler i grunden ikke helt så meget om Oliver, som den handler om det spraglede, moralsk anløbne persongalleri, der færdes i og omkring den forældreløse dreng. Så mens en af miniseriens største svagheder er, at figuren Oliver – trods hæderligt barneskuespil af Sam Smith – er en tand for underudviklet til nogensinde at blive egentligt rørende, så åbner det op for masser af spilletid til de mange bifigurer, der med få undtagelser er glimrende udviklet og for en miniserie at være ikke mindst ret så velspillet.

Michael Kitchen har masser af karisma i den potentielt småkedelige rolle som den bestemte, men gennemsympatiske velgører, Mr. Brownslow. Robert Lindsay er troværdigt tvetydig som Fagin, mens Marc Warren får gjort Monks til en både underspillet uhyggelig og gennemført tragisk figur. Mest udfarende er som den iltre, psykopatiske Bill Sikes en perfekt castet Andy Serkis – der siden er blevet et stort navn som Gollum i Lord of the Rings-trilogien. Derudover tæller skuespillerholdet et par andre kendte navne i form af Julie Walters som irriterende forstanderinde af fattighjemmet i en forstyrrende sidevinkel, samt unge Keira Knightley – inden hun tre år senere slog igennem i Bend It Like Beckham – i en let forglemmelig rolle som Agnes’ lillesøster Rose, og dermed Olivers moster.

Det er altså først og fremmest gennem denne stribe af figurer, at Oliver Twist lever jævnt hen rigtig godt gennem samtlige seks en halv rime. Stilen er den klassiske films eventyrlignende figurer sat i en socialrealistisk ramme. Tidsbilledet, London i 1800-tallet, er realistisk, uden for alvor at sætte sig igennem som grumt og afskyvækkende.

Det er aldrig mindre end underholdende over gennemsnittet. Fængende fortælling sikkert og velspillet kørt hjem.

Der er ikke noget ekstramateriale på DVD’en.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:SF/Fox.