Olivia Newton-John: Video Gold I & II

20. oktober 2005 af Per C. Halling

Olivia Newton-John: Video Gold I & II  billede

En skøn samling af videoer og live-optagelser med en af 70’erne og 80’ernes mest populære sangerinder - Olivia Newton-John.

Olivia Newton-John har været en kvinde med mange musiske talenter og foretaget mange stilskift gennem sin nu mere end 30 år lange karriere, fra sød country-pige over sej rock and roll chick i Grease 70’erne til Sporty Aerobic pige og sej blød langhårs rock sangerinde, med et disco tvist, i start 80’erne og videre ind 90’erne som fredelskende og økologisk rigtig new age pige, med smukke og stille sange, til moden kvinde med masser af livserfaring og dybde ind i de nye årtusinde. Tros meget modgang i livet, har hun dog stadig en stærk personlighed både når hun står på scenen eller giver interviews. Dette er med til, at hun stadig er en stjerne blandt de talrige af døgnfluer, der fylder bladene og medierne og når alt kommer til alt ikke har andet end deres krop, i frække videoer, at byde på.

Denne udgivelse, som i Danmark sælges som en samlet 2 disc dvd udgivelse, byder på ikke færre end 39 sange fra hele hendes karriere i en blanding af kendte musikvideoer, studieoptagelser og live-optagelser. Det meste af materialet har været udsendt før enten i forbindelse med lanceringen af fx filmen ”Twist of Fate”, albummet ”Physical” eller alene, som fx koncerten ”Olivia in Concert”.

Disc 1 Video Gold I

1. Deeper Than The Night, 2. A Little More Love (Version I), 3. Totally Hot, 4. Landslide, 5. Magic, 6. Physical, 7. Carried Away, 8. A Little More Love – (Version II), 9. Recovery, 10. The Promise (The Dolphin Song), 11. Love Make Me Strong, 12. Stranger’s Touch, 13. Make A Move On Me, 14. Falling, 15. Silvery Rain, 16. Hopelessly Devoted To You, 17. Let Me Be There (Live), 18. Please Mr. Please (Live), 19. If You Love Me, Let Me Know (Live)

Disc 2 Video Gold II

1. Twist Of Fate, 2. Take A Chance, 3. Livin’ In Desperate Times, 4. Shaking You, 5. Heart Attack 6. Tied Up, 7. Soul Kiss, 8. Culture Shock, 9. Emotional Triangle, 10. Toughen Up, 11. The Right Moment,12. The Rumour, 13. Can’t We Talk It Over In Bed. 14. Reach Out For Me, 15. I Need Love, 16. I Honestly Love You, 17. Sam (Live), 18. Suddenly (Live), 19. You’re The One That I Want (Live) 20. Xanadu (Live)

Selvom om som du kan se at, der er flere af hendes kendte numre, som hun er kendt for at synge sammen andre, skal du ikke forvente at se fx Cliff Richard eller Electric Light Orchestra, men halvdårlige substitutter, som selvom det ødelægger et par af numrene, faktisk viser hvilken dejlig stemme hun selv har. Kvaliteten af optagelserne naturligvis af meget svingende kvalitet, både med hensyn til lyd (dog alle i 2 kanals stereo) og billede (vekslende fra almindelig film til tidlig video kvalitet), men det gør ikke noget for det hele er mixet sammen så det går op i en større enhed.

En fiks lille detalje på dvd’en er at man på denne udgivelse har man mulighed for selv kan udvælge de numre man ønsker at se og/eller høre, på samme måde som ved afspilning af en cd. Man kan derfor sammensætte sin egen personlige koncert/samling og det er med til at gøre dette til en rigtig god udgivelse både med og uden tv-et tændt, for det er jo ikke altid man gider at høre alle numre.

Hvis man skal sige at der mangler noget på denne udgivelse må det blive et interview med eller et portræt af Olivia Newton-John for det ville have trukket karakteren op. Det kunne også have været interessant at høre fra de mange store navne hun har arbejdet sammen med, både som skuespiller, men også sangerinde. Det skulle ikke bare være et af de typiske rygklapper programmer, der findes på alt for mange dvd’er, men et portræt af en stærk kvinde, som har overlevet kræft, konkurs, store op og nedture i både musik og filmbranchen, som i dag stadig kan tryllebinde sine fans når hun enten bliver interviewet eller synger en af sine nyere sange. Disse sange indeholder en stor dybde og modenhed, som flere af hendes jævnaldrende kollegaer ikke længere kan byde på, som fx Cher der ikke er andet end plastikoperationer og omkvædssange. Sangene og lyden er måske ikke den fortiden så populære grunge/punk-rock slags, med seje guitar riffs, men mere country-rock og søde ballader med afstikkere til hendes tidligere karriere, men teksterne er alvorlige og med meget på hjertet, hvilket gør at de fortjener et lyt af såvel gamle som unge.

Olivia Newton-John har udover sin sang karriere også både haft sit eget tøj/mode firma og også været meget aktiv i velgørende aktiviteter til støtte for blandt andet miljøet og oplysning og information om kræft, hvilket i lange perioder holdt hende væk fra søge lyset i musikbranchen. Det har dog været en stor inspiration, som det kan høres på og ses i flere af sangene, selvom hun aldrig har opnået den store anerkendelse, som fx Bono eller Bob Geldorf. At Olivia Newton-John også har medvirket i en række film på det store lærred og på tv er en helt anden historie, som vi ikke skal komme ind på her, selvom der også er filmsange på dette dvd-sæt.

Dette er en samling som kun kan få den varmeste anbefaling til både nye fans, som måske kun kender Olivia Newton-John fra fx filmen "Grease", som kan se at hun har lidt flere facetter at spille på, men også gamle fans hvis gamle videobånd trænger til en velfortjent udskiftning til et nyere format.

På tros af hendes svingende popularitet, er der stadig masser af hjemmesider med tekst og billeder om og med hende. Min egen favorit er www.olivia-newtonjohn.com/ og hendes officielle hjemmeside http://olivianewton-john.com/home.html, som er fyldt med dejlige billeder, nyheder og andet godt, men der er også flere sider med samleobjekter fra hendes karriere, så hun har bestemt sin trofaste skare af fans, selvom hun måske ikke lige dukker op på Voice TV eller MTV hver dag.

Olivia Newton-John har mange gang været offer for mange grimme rygter og i medierne i mere eller mindre gode øjeblikke, men glem dem og sæt dvd’en i afspilleren og døm hende på det hun er bedst til: varme og livsbekræftende sange med meget på hjertet, nærværd og en livsglæde som stadig lyser ud af hende på tros af det mange knups livet har givet hende, som en overlevende Eva Cassidy.

DVDen er venligst stillet til rådighed af Universal Music Danmark.

Titel: Olivia Newton-John: Video Gold I & II
Original Titel: Olivia Newton-John: Video Gold I & II
Premieredato: 28. august 2005
Genre: Andet
Olivia Newton-John har medvirket i flere film, her er et par af dem: ”A Mom for Christmas”, ”A Christmas Romance” og ”It’s My Party” (Screenshotsne er taget fra VHS, så kvaliteten er ikke den bedste).
Olivia Newton-Johns stil på denne dvd er meget forskellig. Her er det fra fra videoerne ”The Promise”, ”Twist of Fate” og Physical.
Olivia Newton-John i dag, stadig dejlig at se og høre på – ”Magic” ;-)