Olsen Banden's Sidste Stik!

23. november 2003 af Hans Christian Vang

Olsen Banden's Sidste Stik! billede

Olsen Banden er tilbage - på DVD!

Egon Olsen flygter, under en TV-Udsendelse hvortil han er fragtet som gæst, fra den kriminalpsykiatriske afdeling han er indlagt på, og finder hurtigt igen sammen med Kjeld og Benny... Egon har nemlig en plan. Eller rettere sagt: en hel kuffert af dem, og det er denne kuffert de først og fremmest skal have fat i. Egons psykiater har nemlig snuppet den fra ham, og sat den i pengeskab igennem alle de år han har været indlagt. Kjeld er i kørestol, og er kommet på ældrehjem hvor han har fundet en ny veninde, Fru Hansen, som stryger hans skjorter!

Dette er Olsen Bandens allersidste eventyr. Det er mærkeligt at se en Olsen Banden film fra 1998... Billedkvaliteten er flot.. Næsten for flot (det ser lidt plastisk ud), og det er mærkeligt at se Banden rende rundt i miljøer som ser ganske nutidige ud, selvom dekorationen har forsøgt at få det til at ligne 60'er\70'er stil mange steder... Historien fejler ikke noget, ej heller skuespillet. Poul Bundgaard er ligeså dejlig som han altid har været, og det samme kan siges om de to andre medlemmer, Ove Sprogøe og Morten Grunwald. Det er bare lidt mærkeligt at sidde og se på, men også utroligt hjertevarmende. Man laver sgu ikke danske film sådan mere, så det er dejligt at se at det trodsalt stadig kan lade sig gøre.

Ekstra Materiale er der også lidt af på 'Sidste Stik' DVD'en. To dokumentar programmer, hvoraf det ene omhandler filmens kreation (behind the scenes), og den sidste som er et portræt af Poul Bundgaard, der beklageligvis gik bort under filmens optagelser. Udover disse to dokumentarfilm er der så også lidt af det sædvanlige - skideballer, etc, men ellers intet virkelig slående, men man køber heller ikke Olsen Banden for ekstra materialets skyld.

Olsen Bandens Sidste Stik er en flot film, med rette ånd på rette sted, og desværre nok allersidste gang vi kommer til at se en dansk film, af den 'gode gamle' slags.

Titel: Olsen Banden's Sidste Stik!
Original Titel: Olsen Banden's Sidste Stik!