Olsen Bandens Flugt Over Plankeværket

28. november 2003 af Mogens Høegsberg

Olsen Bandens Flugt Over Plankeværket billede

Egon, Benny og Kjeld skal udføre deres sidste kup. Målet: Den Røde Kuffert. Midlerne: En paraply, et julelys, et eksemplar af Land og Folk og en gammel ost.

Egon Olsen og Co. er tilbage for 12 gang – nu på DVD. I begyndelsen af filmen bliver Egon (Ove Sprogøe) løsladt fra Vridsløse, som sædvanlig, men det viser sig hurtigt for Benny (Morten Grunwald) og Kjeld (Poul Bundgaard) at ikke alt er ved det gamle. Den gamle fængselsinspektør er nemlig gået på pension, og der er kommet en ny, ung inspektør. Men det bliver værre endnu. Den nye inspektør er nemlig psykolog, og vil have Egon overflyttet til psykiatrisk afdeling. Så Egon har besluttet sig for, at han aldrig vil i fængsel igen, og at det er på tide for den lille bande at leve lykkeligt til deres dages ende. Men før det kan ske må de gennemføre et sidste kup, der til Kjelds store glæde hverken er svært eller farligt.

Egons plan er simpel. Underdirektøren i det lyssky forsikringsselskab Høje Nord, spillet af Holger Juul Hansen, er ved at få et nervøst sammenbrud på grund af direktør Hallandsens (Bjørn Watt Boolsen) lemfældige omgang med loven, der har bragt selskabet i politiets søgelys. Derfor har underdirektøren lænset selskabets kasse for 5 millioner kroner, som han har tænkt sig at tage med til Paris på en forretningsrejse. Egons plan er at snuppe kufferten. Og til det formål skal den lille bande bruge en paraply, et julelys, et eksemplar af Land og Folk og en gammel ost.

Og så går det ellers løs. Og alt er i virkeligheden langt mere ved det gamle end Egon regner med. For efter, at kufferten er blevet neglet begynder alting naturligvis at gå galt. Hallandsen og underdirektøren pudser Bøffen (Ove Verner Hansen) på Egon, for naturligvis ved Bøffen ”lige præcis hvordan” han skal skaffe Egon af vejen...

Ovenstående handlingsbeskrivelse kunne passe på adskillige Olsen Banden-film, for så godt som alle film i serien er baseret på de samme principper, hvorfor filmene også er meget forudsigelige. Men gudskelov for det! Heri ligger nemlig charmen ved filmene: de utallige udspekulerede kup, de ligeså mangfoldige forsøg på at slå Egon ihjel, og naturligvis Benny og Kjelds utrættelige redningsaktioner. For ikke at tale om Egon og Yvonnes skideballer. Som de fleste andre film i serien optræder mange kendte ansigter i små roller, fra Axel Strøbye (den altid distræte kriminalbetjent Jensen) til Tom McEwan, Jess Ingerslev, Tommy Kenter ”og mange flere”, som det altid hedder i rulleteksten.

Humoren er i top i filmen, og det er sjovt at lægge mærke til hvor mange små detaljer Balling og Bahs har puttet ind i filmen. F.eks. at Høje Nords logo er Nordisk Films logo – blot let ændret. Eller at en amerikansk hærchef, der omtales af Hallandsen hedder ”McGuffin”. En ”McGuffin” (et plotdrivende element, hvis egentlige form og indhold i virkeligheden er ligegyldigt) er jo netop hvad alle Olsen Banden-film bruger som påskud: typisk en rød kuffert. Men også hvad dialogen angår er Balling og Bahs på toppen. Følgende lille uddrag af en samtale mellem Egon og Benny illustrerer pointen fint:

Benny: Men våben?
Egon: Ja, våben.
Benny: Våben for 750 millioner?
Egon: Ja, netop. Det er forklaringen på alle de uforudsete begivenheder.
Benny: Skal der da være krig?
Egon: Ja, det er meget muligt.
Benny: Det kan de sgudda ikke, de dumme svin!
Egon: Det er nede i Afrika.
Benny: Nåja, men alligevel.

Men et eller andet sted er alt alligevel ikke ved det gamle. For ”Olsen Bandens Flugt Over Plankeværket” er nemlig den eneste film i serien, der ikke slutter med at Egon enten kommer i fængsel eller den lille bande flyver af sted i solnedgangen mod Mallorca. I stedet stopper handlingen ganske brat med et ”Fortsættelse Følger”, og handlingens afslutning må vente til film nr. 13 i serien – ”Olsen Banden Over Alle Bjerge”.

Olsen Banden er dansk folkekomedie når den er bedst. Det er måske ikke alles kop te – især ikke den yngre generation. Men for folk i midten af tyverne og ældre er det film man er vokset op med, og som tåler mange gensyn.

Ekstramateriale
Ekstramaterialet på DVD’en ret tyndt, men det er på den anden side også ganske forståeligt, filmens alder taget i betragtning. Foruden trailere for ”Olsen Bandens Flugt Over Plankeværket” og fortsættelsen ”Olsen Banden Over Alle Bjergen” ligger der de obligatoriske minibiografier af de tre hovedrolleindehavere. Endvidere er Egon og Yvonnes skideballer fra filmen trukket ud i to korte sekvenser, der dog ikke er specielt interessante, da det egentlig bare er nogle scener fra filmen, der er klippet direkte ud. Endvidere byder skiven på ”The Olsen Gang” – en ca. 30 minutter lang dokumentar eller promotion, der viser uddrag af de bedste scener fra serien med engelsk speak. Programmet har dog ingen ”behind the scenes”-elementer, men er udelukkende uddrag fra filmene, og som sådan er det også begrænset, hvor interessant det er. Men som en lille kavalkade over filmenes struktur og højdepunkter er den udmærket. Den bedste ekstra-feature er i virkeligheden oversigten over de i alt 14 Olsen Banden-film, hvor handlingen i hver film opsummeres kort. Det er ikke banebrydende, men det er en fin lille oversigt, der kan hjælpe til at skelne de forskellige (ofte meget ens) film fra hinanden. Ekstramaterialet får 2 stjerner.

Titel: Olsen Bandens Flugt Over Plankeværket
Original Titel: Olsen Bandens Flugt Over Plankeværket
Premieredato: 12. november 2003