Once Upon a Time in the West (DVD)

16. november 2003 af Steffen Damkjær Moestrup

6 stjerner Skriv en kommentar

Once Upon a Time in the West (DVD) billede

Eminent. Sergio Leones Western-opera er kommet i en DVD-udgave, som emmer af generøsitet.

”Fra begyndelsen til slutningen en dødsdans.” Således omtalte Leone selv sin film, og intet er mere rigtigt. Allerede med åbningsbilledet af de tre banditter, der dukker op i den spartanske stationsbygning fornemmer man døden. Filmen forbliver en lang, mytisk rejse mod død.

”Once Upon a Time in the West” er Leones ultimative Western – i to betydninger. Ultimativt fordi den blev lavet efter hans berømte Dollars-trilogi og dermed drog nytte af alle de tanker, myter og erfaringer, Leone havde gjort sig omkring Western-genren, og ultimavt fordi det ganske enkelt er hans bedste film. Den simple fortælling om de få, gode mænd og de mange skurke er en nærmest surreel genfortælling af Western-historien, hvor hævnmotivet synes at være eneste fokus.

Charles Bronson er den mundharmonika-spillende helt; fåmælt, omvandrende og mystisk. Henry Fonda har, til trods for eller rettere på grund af sin vanlige rolle som amerikansk helt, fået rollen som den altoverskyggende skurk Frank. I starten af filmen nedskyder Frank og sine kompagnoner landejeren Brett McBain og dennes tre børn, kort tid inden hustruen Jill McBain (Claudia Cardinale) skulle komme på besøg. Frank står i ledtog med jernbaneselskabet, som vil bygge tværs over Bretts jord og som derfor har interesse i at få McBain af vejen. Bronson teamer op med en berygtet desperado spillet af Jason Robards, og sammen tager de på sig at beskytte den efterladte hustru. I baggrunden florerer desuden en gammelt barndomstraume, et regnskab der selvfølgelig også skal gøres op.

Filmen er en fuldendelse af Leones teknik. Samspillet mellem lyd og billede er perfekt, og mange af filmens scener er et lyd-mesterværk uden lige. Faktisk er det ofte lyden, der dikterer billedet og ikke som vanligvis omvendt. Eksempelvis i starten af filmen, hvor en af skurkene rykker en ledning ud af en telegraf. Ikke kune telegrafens konstante tikken ophører, også den tidligere så knirkende vindmølle bliver stille. Dette urealistiske lydbrug er med til at intesivere den spændingdsmættede stemning og koblet med Morricones avantgardistiske musik danner lydene et perfekt scenisk rum. Billederne er skarpe og velkomponerede primært i form af total-billeder af ørkenlandskabet eller nær-billeder, hvor vi kan aflæses de enkelte karakterers følelsesmæssige tilstand.

Temaet død ligger som sagt latent gennem hele filmen. Døden skal da heller ikke blot ses konkret som de mange nedskydninger undervejs. Døden kan også anskues i form af den transformationsproces, den amerikanske frontier bliver udsat for med udbredelsen af jernbanen. I filmen bringer togene enten sorg (velkomne folk som ikke er der til at tage imod) eller vold (uvelkomne folk som tager imod). Dødsspændingen fortager sig på intet tidspunkt. Hvad der ikke burde være muligt, lykkes i denne film.

Der er tale om en yderst seværdig western. En af de allerbedste i genren. At undgå at se denne film vil være det samme som at overse filmmediet som kunstart.

Ekstramateriale:

Her kommer udgivelsen for alvor til sin ret. De to skiver er spækket med kvalitetsmateriale. Allerbedst er kommentarsporet, hvor især filmhistorikerne Sir Christopher Frayling og dr. Sheldon Hall kommer med mange interessant uddybninger. På skive to er tre dokumentarer: An Opera of Violence, The Wages of Sin og Something To Do With Death. Tilsammen varer de cirka 70 minutter og kommer godt rundt omkring, selvom de dog gentager nogle af pointerne fra kommentarsporet. Desuden indeholder skiven en kort featurette om jernbanens indtog, som giver et fint omend ret overfladisk historisk perspektiv. To still-billede gallerier er også at finde. Den første kaldet ” Locations:Then and Now” viser filmens lokationer sådan som de så ud dengang og i dag. Det andet galleri er fra selve produktionen. Begge gallerier understøttes af Morricones musik, og de varer begge ca. fem minutter. Endelig er der en biografi over hovedskuespillerne samt filmens originale trailer. Der er alt i alt tale om yderst omfattende og velproduceret ekstra materiale, som jeg gerne giver topkarakter til. 6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Once Upon a Time in the West / Vestens Hårde Halse
Original Titel: C'era una volta il West