Op

19. februar 2010 af Mads Bluhm

Op billede

”Op” er en herlig og livsbekræftende filmoplevelse, som også imponerer på Blu-ray

Filmen
Filmens omdrejningspunkt er den kantede, pensionerede ballonsælger Carl Frederiksen. Da vi møder ham første gang, er han en lille knægt med store drømme og en næsegrus beundring for berømte eventyrer. Han bliver venner med den lige så eventyrlystne pige Ellie, og det er starten på et livslangt kærlighedsforhold. Sammen lægger de store planer om at flyve til Paradisvandfaldet i Sydamerika og bygge et hus dér. Planerne bliver aldrig realiseret, da der hele tiden kommer små ting i vejen. Som det så tit sker, udvikler Carl og Ellies liv sig på en anden måde, end de havde planlagt, uden at det af den grund er mindre lykkeligt.

70 år senere er Eliie død og Carl lever en ensom og lidt bitter tilværelse uden sin elskede Ellie. Ved et uheld kommer Carl til at slå en bygningsarbejder og dømmes herefter til at flytte på plejehjem. Men før dommen kan føres ud i livet, kommer han i tanke om sit løfte til Ellie om rejsen til Paradisvandfaldet. Han fører herefter en hektisk plan ud i livet, som munder ud i, at hele hans hjem ved hjælp af tusindvis af balloner letter og flyver væk. Carl er dog ikke alene, med på turen er en blind passager: en overvægtig spejderdreng ved navn Russel.

Carl er til at begynde med ikke særligt tilfreds med at have følgeskab på sin eventyrlige rejse, men efterhånden, som filmen skrider frem, nærmer de to sig hinanden. Deres rejse udvikler sig til et fantastisk eventyr på vej til Paradisvandfaldet, hvor både talende hunde, en ond skurk og en sjælden fugl spiller nøgleroller.

"Op" kan bedst beskrives som en road movie, forstået på den måde, at det er selve rejsen, som er sjælen i fortællingen, og at destinationen og slutningen er mindre væsentlig. "Op" er en kraftpræstation af Pixar, som altid har gået nye veje i deres film. I "Op" tager de en række af voksenlivets udfordringer under behandling, hvilket er meget sjældent i vestlige animationsfilm. Det er særlig tydeligt i filmens fine, poetiske men også hjerteskærende indledningssekvens.

Filmen byder på særdeles smukke billeder, og især scenen, hvor Carls hus letter, imponerer. Disse tekniske landevindinger blegner dog i forhold til "Ops" filmiske kvaliteter, som giver uhørt gode personskildringer og udvikling samt en hjertelig, sjov og bittersød skildring af livet. Alt dette krydres med Pixars sans for komik, timing og sprudlende, fantasifulde indfald. Det er således fuldt fortjent, at "Op" er nomineret både i kategorien for bedste animationsfilm og for bedste film. "Op" er ubetinget en af de bedste film fra 2009.

Lyd & Billede
Pixar er med god grund berømte for deres udgivelser, og "Op" er kun med til at cementere selskabets gode rygte, for der er virkelig ikke en finger at sætte på denne udgivelse. HD billedet på denne blu-ray er intet mindre end opløftende, farverne er perfekte og billedet er ulasteligt i samtlige 96 minutter. Det er nøjagtigt den samme historie i forhold til lydsiden, som byder på et imponerende Master Audio 5.1 DTS-HD med masser af surround og et væld af fine detaljer i de mere afdæmpede passager.

Ekstramateriale
Pixar slår fast med syvtommersøm, at de er kongerne af Blu-rayformatet. Alene på den første disc er der 2 glimrende animerede kortfilm - hvoraf især "Delvist skyet" er flere gensyn værd - samt en 20 minutter lang dokumentar om, hvor Pixar hentede inspirationen til de mange landskaber i filmen, og endelig er der en enkelt slettet scene.
På den anden disc får vi over 45 minutter fordelt på dokumentarer, som beskæftiger sig med snart sagt alle mulige vinkler på tilblivelsen af "Op". De er alle gode og væsentlige. Eksklusivt for Blu-rayen får vi også et visuelt kommentarspor med filmens to instruktører. Det er virkeligt et højdepunkt, hvor deres tale også bliver eksemplificeret af visuelle referencer undervejs.

Alt i alt
"Op" er den bedste Blu-ray udgivelse, jeg har set i år, og selv om der er lang tid til nytår, så tror jeg, den bliver svær at slå. Jeg forventer faktisk, at filmen vil forblive i top 5, når 2010 går på hæld. Billede og lydsiden er eminente, og ekstramaterialet er spændende, væsentligt, underholdende og i rigelige mængder. Dertil kommer, at filmen i sig selv er ren filmmagi, uanset om man er 7, 33 eller 99 år gammel.

Titel: Op
Original Titel: Up
Premieredato: 2. februar 2010