Out For A Kill (DVD)

2. januar 2004 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

1 stjerner Skriv en kommentar

Out For A Kill (DVD) billede

Det går hurtigt i det nye Seagal action-drøn, næsten så hurtigt at det bliver for meget af det gode!

Der er langt fra Hard To Kill og Nico til Seagal’s nye forsøg på at producere og medvirke i Out For A Kill. Titlen og coveret foreslår at man har at gøre med en bombesikker actionfilm med masser af underholdning. En bombe er, som man ved ikke sikker og før underholdningen holder, skal historien holde. Som regel. Det gør den, så at sige også, problemet er bare lige at det er meget svært at hælde ny vin på gamle flasker, selvom der er brugt 20 millioner dollars på at lave en action-film med den aldrende action-stjerne, Steven Seagal.

Seagal spiller professor Robert Burns, med en PH.D i gammel kinesisk kunst. Han har selvfølgelig en skummel fortid som Wing Tsun master, som ingen kender, hvilket kommer til udtryk som filmen ruller frem. Tilsyneladende kommer Seagal i klinch med den kinesiske mafia, som påtænker at smule stoffer gemt i de arkæologiske artefakter, som Seagal støder på under sine udgravninger. Efter en biljagt, bliver Seagal’s kone dræbt af mafiaen, så kan man tænke sig til hvad der nu bliver filmens omdrejningspunkt: Det bliver personligt og nu går Seagal efter mafiaen.

Hvad der øjensynligt skulle have været en blankpolering af Seagal’s støvede image som actionhelt, er løbet ud i sandet. Seagal er blevet ældre og hans actionfilm er ikke hvad de har været. Action-sekvenserne i Out For A Kill – måske lige med undtagelse af close up scenerne hvor der udøves martial arts, er dårligt koordinerede. Skudduellerne og biljagterne foregår ud af ingenting, så de er helt umotiverede. Dette tager spændingen væk fra en film, der tegner godt, som senere bliver til det rene skidt og kanel. Under alle scener fortrækker ”stone face” Seagal naturligvis ikke en mine. Denne film er ærgelig, når han har bevist at han kan noget større og noget bedre. Hvad er der blevet af de politiske budskaber fra On Deadly Ground, eller de kendte skuespillere fra Exit Wounds? Det er et skridt tilbage for Seagal, der burde tage en slapper og lade Nico og Hard To Kill være en del af fortiden. Det er svært at sige, om filmens kvalitet har noget at gøre med, at Seagal selv har produceret Out For A Kill. Hvis det er sandt, skal der siges: ”skomager bliv ved din list”. Det skal tilføjes, at de 2 forrige film med Seagal - ”The Foreigner” (samme instruktør som Out For A Kill) og ”Ticker” heller ikke var overbevisende godt lavet.

Out For A Kill er slet ikke anbefalelsesværdig for en fan. Tværtimod mister Seagal fans på Out For A Kill. Endnu et minus er den så absolut tynde historie og den måde den fortælles på. Hvor mange gange er det ikke set, at en enmandshær (=Seagal) alene tager kampen op mod en hær af modstandere. Hvor mange gange, er det blevet skildret på værst tænkelige vis? Spørgsmål, som får en til at tænke på hvad man dog har brugt 1 ½ værdifulde timer af sit liv på.

Det er når man har lyst til at tænke mindst muligt og når man har 1 ½ time, som man ikke ved hvad man vil bruge til, at man kan se Out For A Kill. Se hellere ”Dude, Where’s My Car” ?

DVD extra materiale

Foruden muligheden for at kunne vælge undertekster på alle nordens 4 sprog , kan man vælge undertekster på