Out Of The Furnace

28. august 2014 af Jesper Poulsen

Out Of The Furnace billede

Mørkt og kynisk krimidrama...

Russell kører spritkørsel og ender med menneskeliv på samvittigheden. Det koster en fængselsdom, hvor hans privatliv i mellemtiden slår revner. Hans far dør, hans kæreste har forladt ham til fordel for en anden og hans bror, Rodney, er begyndt at tjene til dagen og vejen gennem betalte nævekampe. På alle måder er det op ad bakke for Russell, da han endelig løslades. Den stabile base som han kunne læne sig op ad, er smuldret under opholdet bag tremmer, og en ny hverdag kalder.
Vores hovedperson må tage styring i al det kaos som omgiver ham, og da visse omstændigheder ender ganske brutalt, må Russell søge retfærdighed på sin egen måde.

Russell og Rodney spilles af henholdsvis Christian Bale (American Hustle, Batman Begins, The Fighter) og Casey Affleck (Gone Baby Gone, The Killer Inside Me). Det lykkes dem at skabe en kontakt og samhørighed som både er følsom og bindende. Man køber at de er brødre og trods deres forskellighed, så er blod langt tykkere end vand. Til at skabe rammerne som både venner og fjender, er samlet intet mindre end et stjerne-cast. Rollelisten omfatter nemlig også Woody Harrelson (The Hunger Games, Folket Mod Larry Flynt, No Country For Old Men), Zoe Saldana (Avatar, Colombiana, Star Trek Into Darkness), Willem Dafoe (Antichrist, Mississippi Burning, Inside Man), Forest Whitaker (The Last King Of Scotland, Vantage Point, The Crying Game) og Sam Shepherd (Mud, Brothers, Black Hawk Down).

Manden bag Out Of The Furnace er Scott Cooper. Skuespiller til og med 2009, hvor han stillede sig bag kameraet og skabte Crazy Heart med Jeff Bridges (som vandt 2 Oscars). Filmen her er dermed blot hans anden, men en lovende karriere er sådan set rullet ud, for hans til hans næste projekt Black Mass, er det det lykkes Cooper at få selveste Johnny Depp ombord, hvilket jo altid borger for en hvis kvalitet og opmærksomhed.

Out Of The Furnace er en grum familiehistorie, som kan mærkes i krop og sjæl. Der er en dyster stemning gennem filmen, og en form for uro skabes gennem den eminente krydsklipning som er et værk i sig selv. Miljøet minder på sin vis om True Detective, hvor der er god tid til at dvæle ved detaljerne og langsomt føre os mod det onde. Vi er på samme måde sådan lidt ude på Lars Tyndskids marker, og det er slet ikke så hyggeligt som det burde have været – og det er positivt ment...

Et velskrevet manuskript som bliver godt leveret af de tilknyttede skuespillere, ja så er vi allerede langt. Men den samlede pakke gør kun tingene endnu bedre. Det er svært at fremhæve alle elementer som er med til at skubbe Out Of The Furnace helt frem i bussen, men den har en meget anderledes råhed og tone, som er meget ulig Hollywood-tendensen. Og den slags skal man ikke være bange for at hylde, og derfor tildeles denne udgivelse da også 5 fortjente stjerner.

Bonus-materialet byder på en fin gennemgang af tilblivelsen, fordelt i fire kapitler. Du kan lære noget om hvordan Scott Cooper har fået inspiration til sin handling, du kan se hvordan kampscenerne er blevet til, du kan få et interview med Scott Cooper samt høre et par kloge fra filmens musikalske troldmand. Ganske informativt.

Midget Entertainment .

Titel: Out Of The Furnace
Original Titel: Out Of The Furnace