Instruktør, Charlotte Siebling, vil gerne lave et portræt af de danskere der glemmer at stoppe og betragte sig selv. De danskere der ser sig nødsaget til at splitte deres glansbillede ad og lade familieidyllen med kernefamilie og karriere gå itu. Det er Sielings debut som spillefilmsinstruktør. Hun har førhen instrueret afsnit af ”Krøniken” og ”Rejseholdet”. Det er tydeligt at Siebling vil forsøge at række langt med sin film og fange en stor del af befolkningen med gode, kendte skuespillere og en handling familien Danmark kan relatere til, men det går galt.
Anne (Sidse Babett Knudsen) er skuespiller (pudsigt nok det samme erhverv Paprika Steen portrættere i biografaktuelle ”Applaus” netop nu). Anne er gift med Ask (Nicolas Bro), der er fotograf. De bor i en lækker ljelighed på Christianshavn med deres to børn. Alt burde være idyllisk, men parret går til terapi og en dag afslører Ask at han vil have en pause i forholdet. Anne kan ikke forstå hvorfor og undrer sig over om han har en anden.
”Over Gaden Under Vandet” er en kedelig film. Det er svært at se hvor filmen vil hen, og hvis filmen bare gerne vil portrættere mislykkede parforhold går det en smule tabt. Filmen vil gerne vise et indblik i et dansk parforhold i København, men urealistiske og alt for forudsigelige hændelser og klichéer står på nakken af hinanden for at komme til.
Sidse Babett Knudsen kan være sjov; det har vi set før. Det er tydeligvis også forsøgt at gøre hende sjov i ”Over Gaden Under Vandet”, men det er ikke den funktion karakteren ”Anne” skal have hvis det skal være realistisk. Resten af rollebesætningen kæmper også med at få noget interessant frem i deres karakterer. Der er mange historier der skal vikles ind i hinanden i ”Over Gaden Under Vandet”, og der er knap tid til at få det hele til at gå op i en højere enhed for publikum før det bare bliver til en plat, tynd suppe.
Hvis bare ”Over Gaden Under Vandet” ikke skulle være så forbandet pæn- både når det gælder kulisser og personer”- vil der måske være mere nerve i filmen.