Oz - sæson 3

30. marts 2008 af Mads Bluhm

Oz - sæson 3 billede

Endnu en herlig omgang rå og fascinerende fængselsdrama

Serien
Oz er øgenavnet for fængslet, hvor serien foregår: Oswald Maximum Security Penitentiary. Et koldt og barskt sted, hvor kun de stærkeste overlever, eller bestemmer i hvert fald. Seriens fokus er på fængslets eksperimentelle niveau 5, der til dagligt kaldes Emerald City. Man kan jo lige så godt blive i Wizard of Oz terminologien, når den ligger lige til højrebenet. Em City ledes af Tim McManus (Terry Kinney) og den hårdhudede Inspektør Leo Glynn (Ernie Hudson). Serien er rå og barsk, og der bliver ikke lagt fingre imellem.

Handlingen
Ved sæsonens start, sidder Miguel Alvarez i isolationscelle for at have blindet en vagt. Imens er den djævelske Simon Adebissi (Adewale Akinnouye-Agbaje), som tidligere har stået for en stor del af den illegale narkotikahandel i fængslet, tynget af sorg over sin myrdede far. Alt i mens Beecher (Lee Tergesen) forsøger at hele sin krop og sjæl efter at have fået brækket arme og ben af Det ariske broderskabs leder Shillinger (J.K.Simmons) og have fået sit hjerte knust af sin elsker Keller (Christopher Meloni). Hovedtemaerne i denne sæson er hævn, frelse og tilgivelse med en klar slagside til det førstnævnte.

Sæson 3
Oz har budt på to glimrende sæsoner, hvor man ikke har kunnet undgå at bemærke, at seriens skabere konstant har strammet skruen. Man kunne frygte, at serien ville fortsætte i dette spor, men i stedet har Tom Fantana klogeligt valgt at samle en række af de allermest spændte situationer tilsat lidt mere krudt og en tændstik. Resultatet er eksplosiv omrokering og fornyelse. Meget ændrer sig i løbet af sæsonen, og sjældent til det bedre for de indsatte i Oz. Til gengæld er det en stor fornøjelse at betragte de sublimt konstruerede plots og det overbevisende skuespil, og der er god grund til at glæde sig til kommende sæsoner. Det hele bliver stadig bundet sammen af syrede kommentarer og optrin af Augustus Hill (Harold Perrineau), men også her sprænges rammerne efterhånden som sæsonen skrider frem.

Lyd & billede
Her er intet nyt under solen i forhold til første sæson. Vi får stadig serveret et 4:3 billedformat, der sine steder lider lidt under komprimeringen. Det generede mig dog ikke så meget, som da jeg gennemså første sæson. Så måske er der sket en lille forbedring. Lyden er også stadig en rustik stereolyd, men lydsporet gør, hvad det skal. Oswald fængslets rå og ubarmhjertige lydbillede trænger stadig i gennem til tilskueren. Så både hvad angår lyd og billede, er udgivelsen ok.

Ekstramateriale
Der er beklageligvis intet ekstramateriale på denne udgivelse. På den amerikanske udgivelse af Oz' 3. sæson er der heller ikke meget ekstramateriale, men der er NOGET. Det er uforståeligt, hvorfor man på den danske udgivelse helt har valgt at undlade dette. Vi bliver således snydt for 22 minutters slettede scener, en kort gennemgang af sæson to, som det i hvert fald havde været rart for undertegnede at have haft, samt et kommentarspor af seriens skaber, Tom Fontana og instruktøren Chazz Palmenteri til et af sæsonens vigtigste afsnit "Unnatural Disasters". Desuden er der på den amerikanske udgivelse preview og recaps af samtlige episoder samt et smugkig på sæson 4. Igen trækker denne stedmoderlige behandling af en fantastisk serie ned i den samlede bedømmelse. Man må håbe, at Paramount tager sig lidt sammen på de kommende udgivelser, ellers bør den stå på bøllebank i fangegården!

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Oz - sæson 3
Original Titel: Oz - Season 3
Premieredato: 11. marts 2008
Instruktør: Matt Dillon, Steve Buscemi, Adam Bernstein, Nick Gomez, Keith Samples, Barbera Kopple
Skuespillere: Kirk Acevedo, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Ernie Hudson, Terry Kinney, Rita Moreno, Harold Perrineau, J.K, Simmons, Lee Tergesen, Eamonn Walker, Dean Winters, Kathryn Erbe, Edie Falco, Luis Guzman, Zeljk
Spilletid: 437 min.
Selskab: Paramount, 2008