Streaming anmeldelse

Paranormal Activity: Next Of Kin (Paramount+)

30. oktober 2021 af Jesper Poulsen

Paranormal Activity: Next Of Kin (Paramount+) billede

Bedst som man troede, at alt overnaturligt var sat i bero, så kan du godt tro om igen. Tag med på jagt efter Margots mor og vær forberedt på at finde langt mere end intentionen var.

Efter Paranormal Activity (The Ghost Dimension) fra 2015 blev det gjort klart, at der ikke ville komme flere film i serien. Men man har jo et standpunkt, indtil man tager et nyt, for her op til Halloween kan man komme i kløerne på endnu en omgang kontakt med den dæmoniske ånd og kraft, som siden 2007 har terroriseret i hele seks film. Denne gang skifter vi dog i den grad lokation, for fra at være natlige optagelser fra overvågningskameraer, så er der her tale om dokumentarstil, hvor Margots historie fortælles gennem hendes partner Chris’ kamera. Margot er nemlig interesseret i at finde frem til hvad, der skete med moren, som forsvandt for mange år siden.

Den planlagte biografrelease røg i vasken grundet Corona-pandemien, men nu kan du så fra hjemmesofaen tage med Margot ind i en verden, hun ikke kender meget til og som vil lede hende på sporet af en uhyggelig fortid med masser af hemmeligheder. Inden vi når til gru og mystik, så møder vi Margot første gang omkring hendes møde med slægtningen Samuel, som hører til Amish-folket. Vi lærer også om, hvordan Margot blev efterladt af moren kort efter fødslen, og Margots tanker omkring hvorvidt moren mon stadig er i live. Margot og Chris får tilgang af lydmanden Dale, og sammen med Samuel drager de fire mod det sneklædte Amish-samfund, som Samuel stammer fra i jagten på svar om Margots mor. Det står dog hurtigt klart, at de ”moderne” mennesker med deres kameraer, mikrofoner og teknisk grej ikke just passer ind i det primitive samfund.

Begivenhederne realiseres ved at være sat til at foregår i marts måned 2021, og derfor er det også gjort meget virkelighedstro med både mundbind og benævnelsen af netop Corona, smitte og sygdom som indledende temaer. Alt virker derfor efter hensigten og selve de nyankomnes færden som opstart fungerer også som en god rammesætning. Ikke desto mindre, så begynder der snart at foregå ting, som hverken Margot og hendes filmduo kan forklare. Ikke mindst hvorfor der er bygget en kirke midt i skoven, og dog en hel kilometer væk fra Amish-landsbyen. Snart bliver det klart for Margot, at det nærmere er hendes familie, der har ledt efter hende, end omvendt.

Filmen er absolut seværdig, og har du set de øvrige film, så skal du naturligvis også se denne. Next Of Kin kan også sagtens ses separat, men et kendskab til universet er dog alt andet lige en fordel. Man savner det gamle element en smule, og til min smag er filmens afslutning for explicit. Det vil dog omvendt nok behage de fleste gyserfans, som så nærmere synes, at de får noget for pengene. Jeg skyder samlet set 4 stjerner efter denne 7. omgang overnaturlige hændelser.

Titel: Paranormal Activity: Next Of Kin (Paramount+)
Original Titel: Paranormal Activity: Next Of Kin
Premieredato: 29. oktober 2021