Parterapi

19. september 2010 af Mie Bach

Parterapi billede

Dansk når det er dejligt

Anders (Nicolaj Lie Kaas) og Puk (Sidse Babett Knudsen) har været sammen i 16 år og har netop købt deres drømmehus sammen. Det har egen have, massere af kvadratmeter og en kælder til teenagedatteren Bitten. Det er et rigtig håndværkertilbud og kræver derfor en smule renovering, som ifølge Puk hurtigt er overstået, men Anders vil gerne tage den lidt mere med ro. Da de går i gang viser det sig dog, at huset er råddent, og kræver en gennemgribende renovering. Parret har brugt alle deres penge og må derfor leje husets kælder ud. Ind flytter Ulrik Mosén (Søren Pilmark), som er parterapeut og er i gang med at skrive en bog. Med ham i huset begynder Puk at fokusere på, at det måske ikke kun er huset, der trænger til en opfriskning, men ligeledes hende og Anders´ forhold, og derfor beslutter de sig for at gå i parterapi hos Ulrik. Anders er meget modvillig, og processen bliver bestemt ikke nemmere af, at Ulrik, når det kommer til Puk, er yderst villig.

”Parterapi” går tæt på, hvad man gør, når der er gået rutine i parforholdet og finder ud af, at man øjensynligt ikke længere vil det samme. Ikke ligefrem et originalt plot, og filmen spiller da også på alle de kendte parforholdsklicheer. Puk syntes Anders er en træmand, der ikke forstår betydningen af ordet romantik og Anders ved ikke hvad han skal gøre for at tilfredsstille Puk. Filmen er en typisk dansk komedie, med alt hvad det indebærer af kiksede personligheder og fysisk smerte. Der er ikke noget nyt under solen, men det til trods så holder humoren. Dog vil man blive skuffet, hvis man forventer mange jokes foruden dem man allerede har set i traileren, da der ikke er vildt mange on liners.

Filmens helt store force er et yderst vel castet hold, med nogle af de bedste danske skuespillere. Nicolaj Lie Kaas spiller rollen som den halvdistræte lettere kiksede ægtemand Anders, og han befinder sig rigtig godt i den fjogede rolle. Han har efterhånden spillet med i et hav af succesfulde komedier, og ”Parterapi” placerer sig efter min mening i klasse med ”Sprængfarlig Bombe” (2006) og ”Adams Æbler” (2005), - det vil sige skønne danske komedier, der er så tossede, at man ikke kan andet end at blive underholdt. Sidse Babett Knudsen har ligeledes god erfaring med komedierne, og i denne film bliver der spillet på hendes skønne temperament.

Titel: Parterapi
Original Titel: Parterapi
Premieredato: 31. august 2010