Passengers

14. juni 2017 af Henrik Andersen

Passengers billede

Langt ude I fremtiden er et kæmpe rumskib på vej imod en fjern planet. En planet som de 5000 mennesker ombord skal leve på. Desværre går noget galt, og Jim bliver vækket af sin hybersøvn 90 år tidligere end godt er. Snart bliver også Aurora vækket, og sammen skal de nu sørge for at skibet kan fortsætte sin rejse. Men noget er ikke helt, som det bør være. Det er nordmanden Morten Tyldum, der har lavet Passengers og det er han sluppet hæderligt fra. Desværre går historien visse steder lidt i tomgang, og en kortere spilletid ville nok have klædt den, men bestemt et kig værd, hvis man er science fiction fan.

Rumskibet Avalon er på vej til en fjern planet. Skibet er lastet med 5000 passagerer der roligt sover, indtil de er ved deres mål. En ny frisk planet, som de skal bebo og leve på resten af deres liv. Noget går galt og Jim (Chris Pratt) vågner af sin hybersøvn, 90 år for tidligt. Han kæmper imod ensomheden, og på randen af vanvid vækker han den smukke Aurora (Jennifer Lawrence), som han har gået og haft et godt øje til, i al sin ensomhed. En spirende romance opstår, samtidig med at de må holde skibet på rette kurs og redde de 5000 sovende passagerer. Men noget er ikke helt rigtigt på det kæmpestore rumskid, der tavst glider igennem det mørke og endeløse rum.

Egentligt er Passengers lige så meget en kærlighedsfilm som den er en science fiction film, med et stænk drama og romance. Det hele bliver fortalt i et til tider nærmest sløvt tempo, hvor man som tilskuer flere gange sidder og tænker på, at nu må vi da snart komme videre med den historie udvikling. En kortere spilletid ville være klædeligt, samt en lidt strammere fortalt historie. Jennifer Lawrence og Chris Pratt har begge en stor fanbase, og er de sidste år blevet eksponeret ret så meget i medierne. Heldigvis formår de begge 2 at give liv til deres karakterer og specielt Jennifer Lawrence er altid seværdig i hendes efterhånden mange forskellige roller. Det er også rart at se Chris Pratt mere afdæmpet end han er som Star Lord i de 2 Guardians Of The Galaxy film. Det klæder ham faktisk, og beviser at han kan andet end fald på halen action.

Instruktøren er den Norske Morten Tyldum der blev Oscar nomineret for The Imitation Game, og som også stod bag den fremragende Norske thriller Headhunterne.

Man kan nærmest sige at Passengers ligger sig i slipstrømmer af film som Titanic, Cast Away og Stanley Kubricks mesterværk 2001-A Space Odyssey, ikke at den når sidst nævnte til sokkeholderne. Der bliver ikke lavet så mange science fiction film af den her slags, og derfor bør man bestemt også se den, hvis man er fan af genren.

Passengers indeholder mange fine scener, både med og uden effekter, men den scene der står stærkest når rulleteksterne glider over skærmen er scenen hvor tyngdekraften pludselig ophører, og vægtløsheden træder i kraft på rumskibet. Aurora er på det tidspunkt i svømmehallen, og bliver fanget i en kæmpe boble af vand der svæver rundt. Det er en yderst opfindsom effekt og vel udført.

Ekstramateriale.

Der er forskelligt ganske udmærket ekstramateriale på denne Blu-ray udgivelse. Det er muligt at se 7 små film der indeholder slettede scener, et kig på de digitale computer effekter, Casting Passengers, en tur rundt på settet af Chris Pratt, noget om hvordan man skabte rumskibet Avalon, og lidt om hvad The Homestead Company er i filmen. Alt sammen meget informativt og spændende tilbehør, til når man har set Passengers.

Passengers er flot overført til Blu-ray og både billede og lyd er som forventet på dette medie.
Det er muligt at se filmen med Svenske, Norske, Finske og Danske undertekster.

Passengers er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.