Pearl Harbor

30. juni 2001 af Jesper Hintze Vildbrad

Pearl Harbor billede

At blive taget i sengen i hawaiiskjorte af over 200 japanske kamikazepiloter, kunne umuligt spænde sig fredeligt ud. Det er historien om USA´s indtræden, for alvor i 2. Verdenskrig.

Begivenheden tager sit historiske moment, december 1941, men først bygges filmen op cirka tyve år tilbage, hvor to drenge Rafe (Ben Affleck) og Danny (den nye Hollywood komet Josh Hartnett), erklærer deres evige venskab. De vokser op, er begge betaget af flyvemaskiner, og da militærtjenesten indtræffer, er det amerikanske flyvevåben trækker. Rafe bliver lemmet igennem alle testerne, men har tilsyneladende problemer med synet, men bliver godkendt af sygeplejersken Evelyn (Kate Beckinsale), og noget opstår omkring dem, som senere udvikler sig til et passioneret kærlighedsforhold. Under kommando af flyveleder Oberst James Doolittle (Alec Baldwin), bliver Rafe og Danny elitepiloter. Rafe melder sig, efter endt militærtjeneste til RAF, det engelske luftvåben. 2. Verdenskrig hærger Europa og England er trængt af tyskerne. Evelyn ved dog ikke at Rafe tager afsted som frivillig, men de lover hinanden evig troskab.
Det tragiske sker, Rafe bliver skudt ned, og flyet synker til havs. Rafe meldes død. Evelyn modtager nyheden ude af sig selv. Danny er også medtaget af nyheden, og langsomt i deres fælles sorg over Rafe, knyttes et venskab, som langsomt udvikler sig til kærlighed. Så sker det selvfølgelig, det værste, Rafe dukker op, og den lyksaglige glæde er kort, den dårlige samvittighed hænger tungt i luften. Et rigtig trekantsdrama udvikler sig.
I november flyder en større japansk flåde i dybeste hemmelig ud fra Tankan bugten i Japan. Målet er at nedbombe og udslette, den større amerikanske flåde der ligger opmagasineret på Pearl Harbor, Haiwaii.
Indtil videre har USA ikke villet deltage i verdenskrigen, udover at sende frivillige, lå det mere som et europæisk anliggende. Men december 1941
medens Rafe og Danny ligger i Hawaiiskjorte, og deres venskab er begyndt at komme sig, bliver luften pludselig tung. Japanerne er kommet, over to hundrede fly tætter luften. Den totale forvirring hersker ned på landjorden, skib efter skib bliver bombet. Flyvestationen er også blevet ramt, men en tilforladelig lade i nærheden gemmer fly. Rafe, Danny og få andre piloter tager nu kampen op mod de japanske kamikaze piloter.

Michael Bay, instruktøren, bl.a. kendt for "The Rock" og "Armageddon", tager sit udgangspunkt i en storfilm, som Titanic og Dr. Zivago, hvor det historiske perspektiv er smeltet sammen med en kærlighedshistorie som et slags forspil. Det kræver noget stort for at skulle matche selve filmens budskab, da USA blev taget på sengen, og deres inladen i 2. Verdenskrig. Men desværre er der for meget glansbillede over historien, den vil hellere fortælle om det heroiske USA. Filmen har slet ikke det bid som f.eks. Titanic havde, den svæver for stort over for mange personer, og er ikke god til at tage dem op, selvom spillet er udemærket over hele linien, er de ikke støbt rigtigt, og det hele virker lidt kliché agtigt, replikkerne når ikke langt, som “der er intet så stærkt som et frivilligs hjerte”. Den ikke tør være anderledes men spiller lidt på, hvad der sælger. Rent teknisk er det helt utroligt at se bomberne slippe flyene, og derefter følge hele deres korte rute, men iflg. almindelig matematik, er det ikke muligt for et objekt båret i fart, at falde lodret! Men efter krigsfilm som "Saving Private Ryan" og "En Tynd Rød Linie", er denne ikke sig selv troværdig.

Titel: Pearl Harbor
Original Titel: Pearl Harbor
Premieredato: 29. juni 2001