Penthouse North

20. oktober 2013 af Jesper Poulsen

Penthouse North billede

Godt fundet på, ujævnt udført

Sara mister synet under Irak-krigen, hvor hun arbejder som fotograf. Nu lever hun i New York sammen med sin kæreste Ryan i en penthouse-lejlighed. Ryan er en tålmodig og hjælpsom fyr, som hjælper Sara med de udfordringer som hun, grundet sit handicap, står over for. Hun er dog fast besluttet på at klare så mange ting ved egen hånd, da hendes øvrige sanser skærpes gradvist. At kunne navigere, får Sara i den grad brug for, da hun en dag erfarer at Ryan ligger myrdet i deres lejlighed. Men ikke nok med det – morderen er stadig i lejligheden. Herfra begynder en brutal kamp for at holde sig i live. Noget der synes som en ulig affære, når nu Sara er blind.

Det er Michelle Monaghan (Eagle Eye, Due Date, Source Code) som spiller den blinde Sara, der må så grueligt meget igennem. Overfor hende står Barry Sloane, primært medvirkende i tv-serier, bl.a. Holby City, Hollyoaks, Revenge), som den kyniske galning Chad, der invaderer parrets lejlighed. Det viser sig siden hen at Chad har en makker ved navn Hollander (spillet af Michael Keaton – Batman, Beetlejuice, En Fremmed Flytter Ind). De to skurke er på jagt efter et eller andet, som efter sigende skulle befinde sig i penthouselejligheden.

Penthouse North er på sin vis ganske intenst. Ikke mindst i de scener hvor Chad og Sara er i direkte konfrontation. Det er bestialsk og også ganske ubehageligt at se det blinde offer forsøge på bedste vis at flygte fra overmagten. Bedst som Chad er i hælene på hende, så flygter hun grundet sit handicap ikke i direkte fugleflugtslinje, og da hun endelig kommer fri, så havner hun lige i favnen på Hollander. Det er grænseoverskridende, og nervepirrende Opfyldt er de parametre som man kan bruge til at bedømme denne thrillers virkemidler, men omvendt så er den alt for hurtigt og flygtigt overstået. Den samlede spilletid er på blot cirka 80 minutter og det vidner i sidste ende om en film som ikke har nok at byde på i det lange løb. Vi får aldrig rigtig at vide hvem Sara er, hvem Ryan er og ej heller hvorfor de to med urent mel i posen er som de er. Det bliver lige som penthouselejligheden som bliver grundlaget for historien, og det er den simpelthen ikke spændende nok i sig selv til. Som skueplads er det ok, men som omdrejningspunkt uholdbart.

Det hele bliver også lidt rodet hen imod det formodede klimaks, for pludselig er det nødtvungen nødvendigt at holde Sara i live og så er der også noget med nogle diamanter, intern splid mellem de to bad guys og noget med ruder es (kort). Skuespillerne gør hvad de kan for at lade som om at alle ved hvad pokker der er tale om, men det virker lidt søgt. Måske Joseph Ruben ikke har tænkt over at man ikke bare kan skifte kurs omkring handlingen undervejs, men at man rent faktisk er nødt til at rette i manuskriptet tidligere, hvis man har fået en ny idé, for på den måde at sikre sig at alt hænger nogenlunde sammen. Helt godt er det ikke, og efter en time sidder man unægtelig tilbage med en fornemmelse af at Penthouse North er blevet tabt på gulvet og på ingen måde er noget ypperligt værk.

Monaghan gør hvad hun kan, og leverer en ganske solid præstation som blind, men jeg må indrømme at det hverken er Sloane eller Keaton der gør at man væmmes og skræmmes ved de to ubudne gæster. De kunne have været spillet af hvem som helst. Der mangler simpelthen noget mere power hen mod slutningen af filmen. Det er for så vidt fint at en film er spændende og underholdende i starten, så man hvirvles med i begivenhederne, men at den så decideret taber terræn i takt med antallet af afspillede minutter, er et rigtigt skidt træk. Penthouse North kan ikke svinge sig op på mere end en ujævn middelkarakter. Idéen var ellers god, men jeg vil skynde mig at anbefale den spanske Julia's Eyes fra 2010 i stedet for. Her er så afgjort den uhygge og klaustrofobiske stemning, som gradvist desværre siver ud her.

Udgivelsen indeholder ikke noget ekstra materiale, blot muligheden for at afspille filmen i to forskellige lydformater.

Titel: Penthouse North
Original Titel: Penthouse North