Percy Jackson & Uhyrernes Hav

31. januar 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Percy Jackson & Uhyrernes Hav billede

Percy Jackson sejler dødvande i Uhyrernes Hav

I 2010 fik vi den lettere fornøjelse af filmatiseringen af Rick Riordans bogserie om Percy Jackson; Percy Jackson og Lyntyven. Den første film var en ganske udmærket eventyrfilm med udspring i den græske mytologi, som lagde sig lidt i kølvandet på diverse andre eventyrfilm. Nu, tre år senere, kommer så fortsættelsen om Percy Jackson og hans eventyr som halvgud.

Percy Jackson er tilbage i halvblodslejren, der fungerer som en slags skole for alle former for unge mennesker med tilknytning til den græske mytologi. Pludselig en dag dukker Percys ukendte halvbror, kyklopen Tyson, op i lejren og samtidig med det, angribes lejren af ukendte udefrakommende kræfter. Barrieren, der beskytter lejren, er blevet slået i stykker, og det eneste som kan redde barrieren er Det Gyldne Skind. Det befinder sig dog i Uhyrernes Hav, et sted vi bedre kender som Bermuda-trekanten, og derfor må Percy og hans venner Groover, Annabeth og Tyson derfor drage ud på en farefuld færd for at genoprette freden.

På trods af at Percy Jackson er en ret stor Hollywoodproduktion, så halter den alligevel på ret mange parametre. Det er heldigvis en film med et ret hurtigt tempo, og dermed slipper vi for den til tider kluntede dialog, der hverken er særlig velskrevet eller velleveret. Det er som om, at Percy Jackson & Uhyrernes Hav ikke rigtig kan finde ud af hvilken slags film den vil være. Nogen gange føles det som om den vil være et episk eventyr, mens den andre gange nærmest føles som en parodi på sådan et. Det meste af humoren i filmen er alt for plat og den eneste som fik mig til at grine lidt var Stanley Tuccis karakter Mr. D, men desværre får han ikke særlig meget skærmtid. Det gør til gengæld de mange unge skuespillere, som desværre ikke leverer noget revolutionært skuespilsarbejde. Det kommer tit til at ligne noget fra en Disney Channel serie, hvilket langt fra kan have været meningen.

Det er som om at filmen prøver at stjæle noget fra de seneste års eventyrfilm og jeg fik en underlig følelse af at kunne genkende scener fra Harry Potter, Pirates of the Caribbean og Disneys Herkules. Det er meget sjovt at sidde og finde sådan nogle ting, men det gør altså ikke filmen bedre. Jeg har desværre ikke læst bøgerne og kan af den grund ikke sige, hvor godt filmen følger dem, men det ændrer jo ikke på at filmen stadigvæk er ret skuffende.

Et par ting som også undrede mig i løbet af filmen er, hvorfor man overhovedet har valgt at kalde filmen for Uhyrernes Hav. Det har selvfølgelig noget at gøre med, at bogen også hedder det, men filmen har valgt at nedprioritere brugen af Uhyrernes Hav, og derfor virker det en smule misvisende, at filmen hedder det. En anden sjov tanke jeg fik, var at halvblodslejren jo er fyldt med, hvad man i gamle dage ville kalde horeunger. De er afkom af guderne, som åbenbart har været ude at føjte rundt med en masse mennesker. Det virker på en eller anden måde ret vulgært, men det er i petitesseafdelingen.

Jeg tror man skal være ret glad for græsk mytologi for at finde Percy Jackson & Uhyrernes Hav seværdig. Filmen er hvert fald fyldt med mytologiske referencer. Har man læst bogen kan det selvfølgelig også være spændende at se filmen, men alt i alt er Percy Jackson & Uhyrernes Hav bare ret kedelig. Kedelig dialog, kedeligt skuespil og kedeligt plagiat-af-andre-eventyrfilm.

Ekstramateriale
På Blu Ray’ens ekstramateriale findes der tre små dokumentarer om filmen: Deconstructing A Demigod, Back To Camp Half Blood og It’s All In The Eye. De varer ca. 5 minutter hver og er optagelser fra settet og små interviews med instruktøren og skuespillerne. Det er en kort og hurtig omgang at komme igennem. Ud over det er der en 5 minutter lang Motion Comic med historien bag Tyson (Percy Jakcsons halvbror). Den er lidt mere interessant og anderledes, men den ændrer stadig ikke på en sløv omgang ekstramateriale.

2/6

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Percy Jackson og Uhyrernes Hav