Piranha

22. februar 2011 af Jesper Poulsen

Piranha billede

Underholdende fiske-affald

Babser, blodtørstige bløddyr og B-film med stort B! Så kan det vist ikke siges mere præcist... Piranha er en frit fortolket genindspilning af 1978-udgaven om de små bæster med de syleskarpe tænder, som flænser i flok. Resultatet er blevet ren suppe, steg og is, men alligevel fandens underholdende.

Lake Victoria, stedet for sommerens eskapader af alkohol og bikini-lufteri. Byen befinder sig oven på et vulkankrater, som der bliver slået hul på. Fra dybets revne, strømmer forhistoriske piratfisk frem med det ene formål at mæske sig i ungdommens hovmod. Den lokale sherif overvejer at lukke søen, men inden tanken bliver til handling er vandet farvet rødt. Sheriffen spilles af Elisabeth Shue (Karate Kid, Leaving Las Vegas) og hun får nok at se til. Ikke mindst da hendes børn pludselig befinder sig på dybt vand i dette orgie af et blodbad.

Det er Alexandre Aja (som havde pæn succes med bl.a. genindspilningen af The Hills Have Eyes) som med Piranha hylder 70'ernes og 80'ernes kult-gysere på sin helt egen måde. Alt er ude på et overdrev, og du må kæmpe dig gennem en del bar hud, tomme flasker og klamme scorereplikker undervejs. Og dertil kommer naturligvis alle de bizarre måder som piratfiskene skambider ofrene på. Du vil sikkert opleve både at grine og gemme hovedet væk på en og samme tid.

Med på rollelisten er også Ving Rhames (Con Air, Out Of Sight) som politimanden der forsøger at hjælpe sheriffen med at holde bæsterne på distance. Se Christopher Lloyd som en afart af sin rolle som Doc i Tilbage Til Fremtiden. Lloyd er forsker i piratfisk, og kan løbende holde ordensmagten informeret om fiskenes udvikling og evner. Se også Jerry O'Connell som den lumre og kyniske filminstruktør (læs: playboy), der inviterer letpåklædte damer til at deltage i hans optagelser og oplev en hilsen til Richard Dreyfuss (Nærkontakt Af Tredje Grad, Stand By Me) i sin glansrolle fra Dødens Gab, hvor han endnu en gang sagtens kunne have brugt en større båd!

Men ellers er det feststemte unge som oplever panikken på nærmeste hold, når først at stimen af skarprettere hærger bølgen blå. Substansen er til at tage og føle på og Piranha er ikke en film som vil udfordre dig intellektuelt. Men den vil måske nok underholde dig, for hvis man kan se bort fra det groteske overdrev, så ejer filmen en god portion charme og mange obskøne scener vil lagre sig i dit sind i en rum tid. Dels fordi piratfiskene er så abnorme omkring deres drift, men også fordi menneskerne langt hen ad vejen er dumdristige og hjernedøde. Og i al dette morads, må man ikke glemme selve massakrerne, som blandt andet omhandler en faldskærmssurfer med manglende underkrop og ikke mindst en afbidt javertus...

Filmen opnår også en vis nerve, når vores helte skal svømme fra a til b. Vi har jo med egne øjne set hvilket kaos der er i vandet, når piratfiskene angriber, så det er muligt at fremprovokere en interaktiv tilstand, hvor man tager sig selv i at fjerne fødderne fra gulvtæppet og op i sikkerhed i sofa'en. Ja, med andre ord, så er Piranha ikke meget andet end en god gang underholdning, og selv skidtfisk kan altså godt levere på trods af sit navn. Og man fristes til at konkludere: Get Out Of The Water – Get Very Out Of The Water!

Dvd'en indeholder desuden kommentatorspor fra Alexandre Aja samt 4 behind-the-scenes klip.

Dvd'en er venligst stillet til rådighed af:
Mis. Label.