Pistoleros

11. juli 2008 af Henrik Andersen

Pistoleros billede

Shaky Gonzalez skuffer med denne storby western, der er stærkt inspireret af nutidige film-ikoner som Robert Rodriguez og Quentin Tarentino. Desværre ejer Gonzalez ikke den samme kreativitet.

Frank Lowies (Erik Holmey) er storbygangster, og han vælger sammen med 2 ligesindede at begå et sidste kup. Uheldigvis går det hele galt, og alle ender i spjældet. Mange år efter da alle igen er på fri fod, indledes en jagt på de 5 millioner, som Frank har gemt et sted i byen. Det kommer ikke stil at gå stille for sig, for alle er indstillet på at slå ihjel for at finde skatten.

Shaky Gonzalez der har skrevet og instrueret Pistoleros, har før vist hans filmkundskaber i blandt andet den Danske Vampyr film Nattens Engel. Selvom den var en noget rodet affære og ganske usammenhængen, underholdt den alligevel på fornemste vis og denne anmelder må da tilstå at have set den både i biografen og flere gange på DVD. Pistoleros tvivler jeg dog på jeg nogen sinde frivilligt vil have et gensyn med, det er livet simpelthen for kort til.

Shaky Gonzalez vil så gerne sammenlignes med instruktører som Quentin Tarentino og specielt Robert Rodriguez, hvilket selvfølgelig er naturlig nok, hvilken lowbudget instruktør ville ikke gerne det? Problemet er bare at Gonzalez slet ikke tåler sammenligning med disse to kult instruktører. Han når dem ikke til sokkeholderne og hans talent ligger overhovedet ikke nær deres liga.

Pistoleros er ligesom instruktørens anden film Nattes Engel først lavet som en mindre film på omkring 30 minutter. Derefter har Gonzalez og hans crew filmet i 3 år for at få puttet yderligere kød på historien. Der er også blevet påklistret en rammehistorie hvori Robert Hansen og Julie Ølgaard spiller filmfolk, der er ved at lave research til en kortfilm, de vil lave om Frank Lowies. Resultatet er en omgang rod, og det skinner desværre for tydeligt igennem at Pistoleros er optaget af flere omgange over en længere årrække.

End ikke de mange ellers gode skuespillere kan trække filmen op af den rodede sump den svømmer rundt i. Den største skuespiller præstation bliver leveret af Erik Holmey der gir den gas som Frank. En karakter der godt kan sammenlignes lidt med Kim Bodnia’s rolle fra I Kina Spiser De Hunde. Erik Holmey ser barsk ud, og hans hærgede ansigt passer perfekt til rollen som den garvede gangster. Det er da også Erik Holmey der trækker de fleste smil hjem, og de scener hvor han opdrager på hans drenge, han lærer dem blandt andet at stjæle en bil på en ordentlig måde, høre også til blandt filmens bedste.

Shaky Gonzalez stiler efter at lave action og seje pistol dueller som man ser det i de fleste Hollywood produktioner, men kommer gang på gang lidt skævt ind på det. Det er nemlig sjældent det virker optimalt, selvom det uden tvivl virker bedre end de lange og intetsigende dialoger karakterne imellem. Skudduellerne er sådan set meget lækkert udført, men problemet bunder endnu engang i historien og karakterne. For man er ret ligeglad om de dør eller overlever, og derfor opnås der på intet tidspunkt rigtig spænding.

Pistoleros bliver fremstillet som en ægte storby western, og billederne er derfor tonet i en beskidt Porter-brun farve. Dertil er der tilsat et ægte western soundtrack, der bringer minder frem fra de bedste Spagetti Western. Dette virker udmærket, og det er tydeligt at se at Shaky Gonzalez gerne vil hylde de westerns han sikkert holder så meget af. Det gør han med lækre closeups af de beskidte karakterers sammenknebne øjne, og div. andre kamera indstillinger som med sikkerhed vil få publikum til at mindes Sergio Leone og Clint Eastwood, når de var bedst. Problemet er bare at Pistoleros er mere stil end indhold, og at det indhold der findes er så kedeligt, at det til sidst bliver svært at glædes over de til tider flotte billeder.

Det bliver spændende at se hvad Shaky Gonzalez finder på næste gang. Forhåbentlig bliver det en film, der bliver skrevet, optaget og klippet i et hurtigere og strammere forløb, så man slipper for endnu en omgang rod og forvirring. For meget kan siges om Shaky Gonzalez, men han er trods alt en af de filmfolk i Danmark der kæmper en sej kamp for at give publikum andet end hvad de Danske mainstream instruktører kan ryste ud af ærmet, og det må man tage hatten af for. Så selvom skuffelsen over Pistoleros er stor, så bliver det alligevel spændende at se, hvad Gonzalez har til os næste gang.

Ekstramateriale.

Det er muligt at høre et udmærket og informativt kommentarspor med instruktøren Shaky Gonzalez og producenten Jacob Ditlev. Her får man også at hører hvor en kaotisk produktion Pistoleros til tider har været.

Desuden findes der et kort og lidt ligegyldigt bag om kameraet program, 7 slettede scener, outtakes, et billedgalleri og filmens trailer.

Underligt nok står der på DVD coveret at der findes noget andet ekstramateriale på udgivelsen, end det de ri virkeligheden er. Dette kan skabe lettere forvirring, og er en lige så rodet affære som filmen selv.

Samlet karakter for ekstramaterialet bliver 2 stjerner ud af 6 mulige.

Pistoleros kan ses i dens oprindelige widescreen format og lyden kan man vælge at høre i Dansk Dolby Digital, Dolby Digital eller DTS.

Det er muligt at se Pistoleros med Danske undertekster.