Possession

3. juli 2003 af Jeppe Krogh

Possession billede

Ting som lyst, begær og besættelse er universelle og tidløse. Lige fra de mere tilknappede gamle dage til den mere udadvendte nutid. Hvor meget tør du at risikere?

De to unge litteraturforskere Roland (Aaron Eckhart) og Maud (Gwyneth Paltrow) opdager, at den victorianske poet Randolf Ash havde et dramatisk kærlighedsforhold til forfatterinden Christabel LaMotte, selvom de begge var i forhold. Under blotlæggelsen af denne hidtil ukendte affære, og inspireret af den, begynder Roland og Maud at falde for hinanden. Men ligesom dengang i fortiden er det ikke helt så nemt endda for de to forskere at tøjle deres begær og besættelser.

Hil dig, Neil LaBute. Tak for de fremragende små, men store, film: In The Company Of Men (1997) og Your Frinds And Neighbors (1998). Filmens amerikanske instruktør, Neil LaBute, er kendt for, at skildre almindelige pæne mennesker, der under overfladen ikke er helt så pæne. Her er ingen sindssyge, morderiske stoddere, der dræber til højre og venstre eller oversexede og karikerede kvinder, der bare går rundt og ser godt ud. Det er mennesker, der gemmer en hel masse under overfladen. Possession er en af hans lette film og er ikke på niveau med de to ovennævnte film. Med udbuddet af stjerner i filmen, og hans store succes med Nurse Betty (2000), ser det ud til at hans film er ved at blive bredere anerkendte. Og det er jo kun dejligt!

Det er en god idé og skuespillerne er gode, men det fænger aldrig helt. Håndværket er i orden og med skurke i hælene, der vil tjene penge på skandalen om poeten Ash, er der grobund for skildre menneskers undersider. Desværre virker hovedpersonerne lidt for pæne og nydelige, og skurkene fremstår kun som karikerede forhindringer for den uundgåelige slutning. Det ligner lidt venstrehåndsarbejde fra LaButes side, der ikke formår at få denne seer til for alvor at engagere sig i filmen. De flotte landskaber og nydelige scener er en fin ramme, men de forbliver blot det: en nydelig og pæn ramme. Der er et par tilløb til uforurettede og uforløste relationer, der kan knuse hjerter og få det værste ud af vore personager, men de løser sig alt for pænt. Man sidder tilbage efter filmen og synes, at den endte sådan som disse film skal og som man kan forvente. Jeremy Northam passer perfekt til de her period pieces og Gwyneth er fin og sød som isdronningen, der stille bløder op. Aaron Eckhart, der spiller hovedrollen i alle LaButes film nævnt i denne anmeldelse, gør det også godt som amerikaneren, der i filmen, som foregår på et engelsk universitet, er kendt som: Ham, amerikaneren. Mærk jer mine ord, Aaron Eckhart bliver det store hit i mainstream-film fremover. Han har et glimt i øjet og en happy-go-lucky naturlighed.

Possession er en sød, lille film, der er pæn og se på og er hygsom. Den er derimod ikke særlig dyb og samlet set får filmen 3 stjerner ud af 6.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Possession