Prinsesse eller ej

25. december 2001 af Jelena Durovic

Prinsesse eller ej billede

Mia Thermopolis er en helt almindelig teenager indtil hun en dag finder ud af at hendes farmor er dronning i et lille land i Europa...

Mia Thermopolis er en ganske almindelig pige, som, ligesom mange andre teenage piger, drømmer om at blive populær på sin skole. Drømmefyren skænker hende ikke et blik og for andre er hun bogstaveligt talt så usynlig, at folk har det med at gå ind i hende og sætte sig ovenpå hende. Udenfor skolen lever hun også et gennemsnitligt liv. Hun bor sammen med sin mor i et hus, hvis eneste særhed er det, at det engang har været en brandstation. Men en dag ændres alt dette. Mias hele verden bliver vendt på hovedet, da hendes farmor fra det lille land Genovia ankommer til USA og fortæller Mia at hun selv er dronning, og at Mia derfor er prinsesse. Det bliver bedre endnu, da farmoderen forklarer, at Mia er den eneste mulige tronarving i Genovia, og at landet vil gå over til en anden familie, hvis Mia ikke påtager sig opgaven som landets hersker. Derved sætter hendes farmor den almindelige Mia i den usædvanlige situation, hvor hun ikke alene skal lære at opføre sig efter sin nyopdagne titel, men også skal tage den vanskelige beslutning om hvorvidt hun skal forlade USA for at overtage magten i Genovia..

‘Prinsesse eller ej’ er en klassisk Walt Disney-film, med alt der hører til genren. Denne Garry Marshall instruerede film er sukkersød og meget sort og hvid med hensyn til personerne, hvor Mia er godheden selv og familien der truer med at overtage magten i Genovia er gennemført ond. Og det er egentlig ret forfriskende med en film der tør være sådan. Det er dejligt med et feel-good eventyr. Og det er den ikke kun pga. de meget polariserede personligheder. ‘Prinsesse eller ej’ er propfyldt med små sjove detaljer. Feks. er Mias farmor spillet af Dame Julie Andrews, som alle kender fra Disneys Mary Popppins. Det er sjovt at se hende i endnu et eventyr. Det er også en flot detalje, at hendes chauffør spilles af Hector Elizondo, som var den sympatiske hoteldirektør i Preatty Woman, som også var instrueret af Garry Marshall.

‘Prinsesse eller ej’ er en sød film, som fortæller en historie, som de fleste små piger har ønsket for sig selv på et tidspunkt eller et andet i deres liv. For hvordan ville det mon være, hvis man en dag, ud af det blå, fik besøg af en ukendt slægtning, som kun var der for at fortælle én, at man er kongelig? Et eventyr, ikke? Det er lige præcis hvad ‘Prinsesse elle ej’ tilbyder. Det er en kær historie. Jeg mindes at have set mange, der mindede om den, dengang jeg selv var lille. Derfor kan ‘Prinsesse eller ej’ ikke siges at være enestående eller banebrydende. Det eneste der er nyt ved den er det, at den foregår i vores tid af popstjerner og løbehjul. Ud over det er den magen til alle de andre prinsesse-film som vi tidligere har set. Men den er varm og humoristisk, for ikke at nævne utroligt velspillet. Derfor er ‘Prinsesse eller ej’ bestemt et kig værd.

Titel: Prinsesse eller ej
Original Titel: The Princess Diaries
Premieredato: 25. december 2001