Prison Break - The Complete Season 2 (6-Disc)

5. september 2007 af Per C. Halling

Prison Break - The Complete Season 2 (6-Disc) billede

Så er der atter gang i benene, hjernecellerne og våbnene - Bered dig derfor på en lang og intens flugt gennem Amerika, med mange ofre på vejen - Velkommen tilbage fyrene fra Fox River.

Tidligere på året har man først kunne købe og nyde første sæson, og nu har du så mulighed for at købe hele anden sæson af en af de sidste 2 års hotteste serier, som nu snart starter tredje sæson på både Amerikansk og Dansk TV. Serien vi snakker om er ikke ”The 4400”, ”Heroes” eller endnu en sæson af ”24”, men serien ”Prison Break”, der virkelig har fået mange fans til at sidde klinet til skærmen afsnit efter afsnit, dels hver uge på TV, men også på dvd og det er naturligvis denne udgave vi skal kigge nærmere på i denne lille anmeldelse.

Lidt om handlingen i anden sæson . . .

Flugten er nu i fuld gang ! Michael og resten af de flygtede fanger løber i fuld firspring gennem den tætte skov med Bellick og hans mænd i hælene. Et tog suser gennem natten. Kan dette være deres redning? Morgenen gryr ved Fox River, og det står klart, at ikke alt er, som det skal være. FBI er på plads, samt journalister og tv-kameraer fra hele landet. Jagten er sat ind på Amerikas mest efterlyste mænd.

Agent Mahone forsøger at narre de flygtede fanger ved at gøre livet vanskeligt for LJ i håb om, at de vil vende tilbage for at redde ham. Michael og Lincoln lægger planer om at få LJ ud, mens Abruzzi og C-Note har andre idéer. Samtidig får Bellick og Pope pisken at føle efter den mislykkede jagt.

Michael og en såret Lincoln forsøger at udmanøvrere Mahone, som er lige i hælene på dem. Sara får et overraskende besøg. Bellick er blevet suspenderet og rekrutterer en partner, der kan hjælpe ham med at få fangerne bag tremmer igen. Sucre og C-Note har tænkt sig at tage til familiegenforening, selvom de bliver observeret af myndighederne.

Dette er kun en kort forsmag på hvad der sker de i 3 første. Hvert afsnit er pakket med action og vigtig dialog man får derfor ikke mange rolige øjeblikke og skrive jeg meget mere vil jeg på samme måde som ved beskrivelsen af første sæson komme til at afsløre for meget og jeg vil slet ikke tage spændingen fra dig, hvis du går i gang med denne sæson, som er fuldt ud lige så god som, og på nogle punkter faktisk bedre end, den første.

Handlingen i anden sæson er lige som første sæson er på papiret meget simpel, men efterhånden som man kommer et par afsnit ind i sæsonen, finder man ud af, at det er meget mere end blot en fangeflugtfilm strukket over mange afsnit, på samme måde som i flugtfilm som fx ”Papillon”” og ”En Verden Udenfor”. Men selvom man har set historien før om en mænd/kvinder på flugt, som forsøger at bevise deres uskyld, virker den faktisk rigtig godt her i disse rammer, og læg der til, at der er masser af overraskelser og overrumplende dødsfald hen ad vejen, så har det den effekt at man næsten ikke kan vente med sæson 3, skal starte eller komme på dvd, når man er færdig denne sæson.

Uden dog at røbe for meget, kan man godt på en måde sige, at efter disse næste 22 afsnit er historien om Michael og Lincoln udenfor murene, er du sikkert så udmattet og overrasket over hvor godt det hele er skruet sammen, at du vil finde mange andre serier ideforladte eller blot en smule kedelige. Jeg må indrømme at selvom det er nu anden gang jeg ser den, så er det er længe siden jeg har set en serie, som i den grad formår at udvikle sig videre og ikke bare køre videre i samme spor som den foregående sæson, men virkelig videreudvikle historien og figurerne, så man får lyst til at se videre og ikke blot et afsnit af gangen, men mindst 2.

Kun de stærke overlever . . .

I en tv-verden hvor der hvert år kommer masser af nye serier, nogle dør efter få afsnit og bliver standset, andre får virkelig tag i folk og formår at holde spændingen, uge efter uge, reklameblok efter reklameblok, skal der mere til end blot ”good looks”. Vi som seere er med årene blevet meget mere og mere kritiske når vi vælger serier, som vi vil følge med i afsnit efter afsnit på et fast tidspunkt hver uge gennem typisk 3 til 6 måneder, og det er derfor i dag ikke nok at en serie, byder på nemme løsninger og en afsluttet historie hver uge. Historierne skal udover at få os til at tænke og måske reagere på også være lidt provokerende. Samtidigt er vi efterhånden blevet træt af at se de samme skuespillere og typer dukke op igen blot i andre ramme. Vi vil have et persongalleri komplekse figurer, som ikke er rendyrkede helte eller skurke. Konkurrencen om seerne er hård så derfor se man også en stigende tendens til, at almindelige spillefilm langt hurtigere end tidligere, dels når salgs og udlejningsbutikkerne, men også kommer ud langt hurtigere på betalingskanalerne. Hvorfor nu bruge tid på at skrive at det. Det er fordi begge sæsoner af ”Prison Break” både når de vises, med reklameblokke men også uden på dvd, virkelig er en Tv-serie, som leverer varen på alle og endda lidt til. Når man ser dem flere gange dukker nye detaljer og sammen hænge, hvilket gør den til en af mine absolutte favorit serier.

Udover det skal serierne også være teknisk set være i orden. Ikke noget med flad mono lyd og kedelige billeder, nej, skal vi holdes til må selskaberne, diske op billede i super skarpt 16:9 format og Dolby Digital 5.1 lyd, da langt flere end tidligere har rigtig gode Audio/Videoanlæg hjemme.

De overlevende lever længere . . .

En anden vigtig tendens som er ved at sprede sig til Europa er at serierne har jo også i langt større grad end tidligere et liv på dvd for dem, som fx undertegnede, der ikke har lyst til at vente, men har lyst til at nyde en hel sæson i løbet af et par aftener og ikke kun nydes en gang imellem når man får lyst til et afsnit eller to, eller for gensynets glæde. Når en Tv-kanal vælger at genudsende serien eller man hopper på vognen på de kanaler som viser de samme serie om og om igen.

Ikke altid de samme udgaver . . .

Derfor er disse bokse i dag også ofte fyldt med kommentarspor og andre lækkerier for fans eller dem, som vil vide mere, selvom det dog ikke altid er lige spændende og værd at se eller lytte til. I Danmark sker det bare lidt for tit at ekstra materialet slet ikke kommer med eller ikke er tekstet og det er i grunden synd for der er jo ofte lagt meget arbejde i en serie. En anden ting man skal være opmærksom på er at der kan være stor forskel på fx sange der indgår i serierne. Mange af de serie som har pop eller/og rock numre kørende i baggrunden på fx TV-udgaven følger ikke altid naturligt med på dvd’en, så går du meget op i den slags vil jeg anbefale du søger lidt rundt på nettet før du køber. Det samme gælder med indholdet som også kan være forskelligt verden over, men også i forhold til udgaven på tv. Det kan være alt fra sproget, mængden af sex og vold, bandeord som gør forskellen, så kig godt efter før du slår til på noget som ligner et godt tilbud. Jeg vil komme nærmere ind på det i min kommende gennemgang af Las Vegas – Sæson 3

Fængslende handling og solidt skuespil . . .

Hvor mange serier byder på masser skuddueller og masser af jagter i bil, båd, sågar fly og cykler og masser af kunstigt skabte kulisser og CGI-effekter, så meget at man hurtigt bliver træt, da det hele kun er en omgang tomme kalorier, benytter ”Prison Break” sig i langt højere grad af flot kameraarbejde, intens klipning, tilsat en flot lydside og en god og barsk dialog, samt en historie, som hele tiden tager nye drejninger, som gør at man hele tiden vil se et afsnit mere for at se, hvordan det går hvor vores hovedpersoner. Læg dertil at den er optaget i et rigtig fængsel og på rigtige steder, er kun med til at øge intensiteten og realismen, langt mere end fx en anden populær fængsels tv-serie – ”Oz”, der kørte i 90’erne.

En anden ting, som gør at serien værd at se mere end blot en enkelt gang er, at den er utrolig velspillet i alle roller. Godt nok er rollerne besat med næsten i Danmark kendte skuespillere, men de spiller helt forrygende at man virkelig føler med eller imod dem. Der er dog enkelte internationale anerkendte navne med i serien som fx svenske Peter Stormare . Det er faktisk også ret fascinerende at man får en form for sympati disse typer, der har både drab, vold, voldtægt og meget andet godt på CV’et, hvilket jo er et bevis for, at de på en underlig måde virker troværdige, selvom de er opdigtede.

Tag den igen i små bider . . .

Jeg så serien med 3 afsnit hver aften over en uge, hvilket dels svarer til lidt længere end en god almindelig spillefilm, men også gjorde, at jeg hver aften sad meget spændt på, hvad næste dialog og scene ville handle om. Jeg vil dog godt indrømme at enten fanges man af intense uberegnelige fortællestil, eller så står man af efter et par afsnit. Jeg personligt blev fanget og følte mig ligeså godt underholdt, som når jeg går i biffen eller hjemme har set andre fangeflugtfilm eller tv-serier, som fx de førnævnte fra 90’erne.

Nu har vi snakket lidt om selve serien, lad os derfor kaste et blik på hvad du ellers kan finde på denne danske dvd-udgave.

Ekstra Materiale

Dvd udgaven i Danmark kommer med en pænt lille stak ekstra guf for fans – nye, gamle som kommende . . .