Profilers - Gaze into the Abyss

31. juli 2018 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Profilers - Gaze into the Abyss billede

En dokumentar om at leve et normalt liv, når man hver dag arbejder med de værste sider af menneskeheden.

“Den der bekæmper monstre, bør passe på selv ikke at blive et. Og når du kigger langt ind i mørket, kigger mørket også ind i dig.” Med dette citat af Friedrich Nietzsche starter den tyske dokumentar Profilers/Blick in den Abgrund, og slår dermed tonen an til en dokumentar, der tager et seriøst kig på, hvordan det er at arbejde med seriemordere rundt omkring i hele verden. For selvom der findes masser af film og serier, der omhandler seriemordere og dem der arbejder med at finde og fange dem, så overgår virkeligheden nogle gange fantasien.

Deres job er at undersøge seriemordere, terrorister og voldtægtsmænds mørke sind. Mens fiktive historier om kriminal-profilerers fascinerer masserne, medfører deres professionelle virkelighed en enorm psykologisk byrde.
Filmen portrætterer top-profilers fra USA, Finland, Sydafrika og Tyskland, i deres daglige rutine og i udfordringen med at leve et "normalt" liv.
Hvordan kan du nyde livet, når du beskæftiger dig med de værste mennesker hver dag?

På et tidspunkt i dokumentaren sidder nogle ældre FBI-agenter og ser filmen Silence of the Lambs (1991) og kommenterer på Clarice Sterling, og de ting der sker i filmen. Agenterne har nemlig givet deres besyv med dengang filmen blev lavet i 1991. Måske ligner fiktionens verden også virkelighedens verden, når det kommer til seriemordere og agenter. Filmen her portrætterer seks agenter fra hele verden, og vi følger dem bl.a. rundt på deres arbejde, hvor de hver især arbejder med forskellige sager, der dog alle har det til fælles, at de omhandler serievoldtagere og -mordere. Men mest af alt handler denne dokumentar faktisk om, deres helt normale hverdag, og hvordan disse forskellige mennesker forsøger at leve med deres arbejde, der jo på ingen måde kan adskilles fra deres eget normale liv. Fx ser vi en familie der må leve under skjult adresse for ikke at kunne blive fundet af seriemordere, mens de ved middagsbordet sidder og snakker om de er i sikkerhed. Vi ser en tysk agent snakke med en tysk seriemorder, for at forstå hvad der sker inde i hovederne på disse personer. Mest af alt minder dokumentaren faktisk om den fremragende Netflix-serie Mindhunter (2017-), der især handler om den spæde start på psykologien og arbejdet med seriemordere.

Profilers er ikke en dokumentar der på nogen måde ønsker at skabe en debat om et emne eller sætte et særlig fokus på noget bestemt. Den er et indblik i nogle liv, der er så langt fra vores eget og som vi næppe kan forestille os. Desuden føles filmen ikke som skabt til det store lærred, da den ikke har et særlig visuelt fokus og ind imellem føles nogle af scenerne også lige lovlig opsatte, men det kommer ikke til at have en betydning for selve oplevelsen. Filmen får en mellem karakterer for et fint og okay spændende fokus, men uden den store dramaturgiske og visuelle pondus.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Profilers - Gaze into the Abyss
Original Titel: Blick in den Abgrund