Psycho - 60th Anniversary Edition (Blu-Ray)

16. november 2020 af Peter Kruse Dam Jensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Psycho - 60th Anniversary Edition (Blu-Ray) billede

Den ubestridte mester af horror-genren får nu sit primære livsværk, ”Psycho”, genudgivet i form af en længere og uklippet version. 60 år efter præmiereåret fremkalder Hitchcocks eminente horrorthriller stadig kuldegysninger, og denne flotte og nyrestaurerede version har uden tvivl sin berettigelse.

De fleste, der har set ”Psycho” har formentlig efterfølgende haft det relativt svært med badeforhæng, når de har gjort ophold på et hotel. For hvem ved om man skulle være så uheldig, at støde på den virkelige Norman Bates. Århundredes mest skrækindjagende filmscene starter med en skyldbetynget ung kvinde, Marion, som er på flugt fra myndighederne efter at have stjålet 40.000 dollars i kontanter fra sit arbejde, og som er ankommet til et isoleret hotel. Netop som hun er blevet indlogeret og har trådt ind under bruseren for at tage et brusebad, angriber en mørk og anonym skikkelse hende med en kniv, og stikker hende adskillige gange inden hun til sidst falder død om.

Scenen er minimalistisk, men samtidig særdeles chokerende, da den i et snuptag tager filmens umiddelbare hovedperson fra os. Den tvinger os til at føle en vis form for sympati, eller i hvert fald forståelse, for den tragiske og autentiske karakter, Norman Bates, og hans forkvaklede forhold til sin afdøde mor. Efter scenen starter en form for 2. agt, hvor Marions handlekraftige søster, Lila, og elsker, Sam, forsøger at finde frem til Marions morder. Sammen med den kloge privatdetektiv med det usædvanlige navn, Arbogast, må de sande at Norman Bates viser sig at være en mere kompliceret modstander end først antaget.

Kultfilmen fra 1960 er i sandhed en af de mest skræmmende horrorthrillere nogensinde. Skuespillet er formidabelt hele vejen rundt og både Janet Leigh som den uheldige Marion Crane og Vera Miles som søsteren Lila er forgangsbilleder for 90’ernes og 00’ernes moderne ”scream-queens”. Men det er Anthony Perkins’ Norman Bates, der rager op over skyerne med en skuespilspræstation, der bedst kan betegnes som legendarisk. I en dobbeltrolle som både sønnen Norman og moderen Norma Bates viser han hvad et mareridt i bund og grund er lavet af. Perkins var afgjort et af de største talenter i Hollywood på denne tid, og dette cementeres i den grad med en præstation, der burde have snuppet adskillige filmpriser.

”Psycho” er vel på mange måder den perfekte film – og ikke bare perfekte horrorthriller. For både Hitchcocks kompromisløse og dukkeføreragtige instruktion, Joseph Stefanos velovervejede manuskript, det primært studiebaserede produktionsdesign og Bernard Herrmanns isnende score er sublime brudstykker, der udgør et enestående cinematisk fundament.

Ekstramateriale – 6/6 stjerner
Der er med denne nye udgivelse masser af ekstramateriale at gå i gang med for de største fans, der ikke kan få nok af Hitchcocks mesterværk! Man kan således gå i gang med et længere indslag om filmens mange facetter, hvor skuespillere, cast & crew reflekterer tilbage på optagelserne af ”Psycho” i ” The Making of Psycho”. Derudover er der bl.a. også mulighed for at opleve den famøse ”shower scene” med og uden lyd i ”The Shower Scene: With and Without Music” – scenen uden lyd er ifølge undertegnet mindst lige så ubehagelig – og meget mere.

Universalpictures.dk

Titel: Psycho - 60th Anniversary Edition (Blu-Ray)
Original Titel: Psycho - 60th Anniversary Edition (Blu-Ray)