Rabbit-Proof Fence

13. juni 2003 af Ole Jessen Hansen

Rabbit-Proof Fence billede

Storslået, smuk og følelsesladet film om et sort kapitel i Australiens historie.

3 pigers kamp for at vende tilbage til deres mødre, efter at de er blevet tvangsfjernet, er en sandfærdig historie. Selvom man ikke tror på at noget sådant kan være sket i et vestligt land.

I Rabbit-Proof Fence følger vi de tre halvblodsbørn, søstrene Molly og Daisy og deres kusine Gracie. De bor sammen med deres mødre i Jigalong, et fjerntliggende hjørne af Western Australia. Her lever de et liv hvor højdepunktet er den daglige uddeling af daglige fornødenheder, såsom sukker, mel etc. De tre pigers fædre er alle hvide mænd, der arbejder på det kanin sikre hegn (Rabbit-Proof Fence) som er ved at blive bygget tværs over Australien. Dermed er de halvblods børn. Og bliver dermed ikke betragtet som hverken hvide eller aboriginals. De tre børn bliver ofre for de Australske myndigheders bestræbelser på at udrense de indfødte. De bliver tvangsfjernet fra deres mødre efter ordre fra Mr. A.O. Neville (Kenneth Branagh) og ført 2000 km væk til More River Native Settlement, et børnehjem hvor halvblodsbørn bliver holdt som fanger, og genopdraget til et liv blandt hvide australiere, som tjenestefolk eller landbrugsarbejdere.

Den ældste pige Molly (Evelyn Sampi) beslutter at flygte, og tager Daisy og Gracie med. De starter nu en rejse på 2000 km sydpå, hvor de følger det kaninsikre hegn. For de ved at hvis de blot følger dette, så vil de havne hos deres mødre. De bliver forfulgt at en lokal sporfinder og myndighederne, men formår at narre dem alle på deres flugt.

Rabbit-Proof Fence er en rystende beretning. Historien er som sagt autentisk, og manuskriptet er lavet ud fra en bog: ”Follow the Rabbit-Proof Fence” skrevet at Doris Pilkington, som er datter af virkelighedens Molly. Man sidder rystet tilbage over at vide, at disse tvangsfjernelser af halvblodsbørn i Australien, er foregået helt frem til 1972….! Formålet med disse tvangsfjernelser var at udrense Australiens indfødte race. Andelen af aboriginal-blod skulle reduceres ved at halvblodsbørnene skulle indgå ægteskab med hvide mænd. Efter 3 generationer vil de aboriginale træk være væk… Ofrene for disse etniske udrensninger blev kaldt ”The Stolen Generation”

Denne film er et mesterværk, da den har alle de komponenter der skal til for at skabe et sådant…

Historien er ufattelig stærk, og formår at holde tilskueren naglet til sædet, selvom man godt kan regne slutningen ud. Skuespillerne er rigtig gode. Jeg vil specielt fremhæve Evelyn Sampi, som spiller Molly, David Gulpilil, der spiller den lokale sporfinder Moodoo, og selvfølgelig Kenneth Branagh, der spiller Mr. A.O. Neville, værge for alle halvblodsbørn..!

Filmen er instrueret af en Australier, Phillip Noyce, der nok er mest kendt for action præget film som: Patrioters spil, og The Bone Collector. Han formår virkelig at bruge hele sit talent, og viser at han ikke kun kan lave Hollowood-mainstream film . Billedsiden er et kapitel for sig..Phillip Noyce arbejder sammen med Christopher Doyle, der mest er kendt for at lave asiatiske film. Han står blandt andet bag HERO. Billederne er virkelig smukt filmet, og sammen med musikken, der er komponeret af Peter Gabriel, smelter lyd og billede sammen til en enhed.

Man får straks lyst til at vide mere om det frygtelige emme som filmen tager op. Her kan klart anbefales filmens egen hjemmeside www.rabbitprooffence.com.au, som har masser af informationer om filmen.

Denne film skal ses, også selvom der er 30 grader udenfor. Snyd ikke dig selv for denne oplevelse..

Titel: Rabbit-Proof Fence
Original Titel: Rabbit Proff Fence