Rambo Triologien Part 1 - First Blood

18. marts 2004 af Per C. Halling

Rambo Triologien Part 1 - First Blood billede

En af verdens mest udskældte serier, trilogier om man vil, bliver nu genudsendt på dvd. Vi har set nærmere på serien, for at se om den nu er så slem og lidt om historien bag den.

Historien om Rambo-filmene starter helt tilbage i start 80'erne nærmere bestemt 1982. Det var en tid, hvor amerikansk film var præget af store film om Vietnamkrigens rædsler. Der var "The Deer Hunter", "Coming Home", "Apocalypse Now" og senere fulgte "Platoon" og "Born on the 4th July". Fælles for dem alle var at de, modsat mange af filmene om Anden Verdenskrig, var meget mere kritiske overfor krig og fokuserede mere på omkostningerne såvel for de involverede lande og ikke mindst de personer som deltog, end kun at vise alle de stor slag "vi vandt". Specielt filmen "The Deer Hunter" gjorde indtryk på mange og succes fra denne skulle på en eller anden måde følges op. Men ingen havde taget bolden op.

Samtidig var der en anden succes, der skulle følges op. Det var Sylvester Stallones karriere, for han havde i et par år haft stor succes, som Rocky Balboa i de meget populære Rocky film, men var nu på jagt efter et nyt manuskript/en ny figur, der kunne give hans karriere et yderligere skub op af. En dag faldt han over den meget dystre og mørke roman "First Blood" af David Morell, som han straks faldt for og begyndte, at skrive et manuskript ud fra. Det var dog svært at finde nogen, som ville finansiere projektet, for det var en meget blodig bog. Et studie så dog mulighederne i den, Carolco Studios, og tilbød at finansiere den, hvis den kunne ændres fra at være en blodig krigsfilm om en vietnamveteran, der kæmper mod en hel by, til at omhandle mere de konflikter disse hjemkommende soldater havde, da de kom hjem efter 12 måneder i krigens helvede og skulle indgå i en almindelig dagligdag igen. Den endte dog en blanding uden dog komme i nærheden af blodbadet fra romanen.

Gennem de 3 film gennemgår hovedfiguren John Rambo nogle kæmpe karakterskift fra at være en vietnamveteran, med et sind i oprør, som i bund og grund bare vil hjem til sit fædreland, blive respekteret og starte på en frisk (antihelt), til at blive en professionel lejesoldat, som tager af sted for redde tilbageværende soldater hjem igen (superhelt) for til sidst at ende som en ren dræbermaskine som handler og dræber udfra sine egne interesser (helt ???).

Den første film - First Blood - handler om John Rambo, som prøver at finde et sted at slå sig ned og få en normal tilværelse efter at være vendt hjem fra Vietnam. Men hans første møde med "almindelige" mennesker igen bliver alt andet end godt. Den lokale sherif Will Teasle, solidt spillet af Brian Dennehy - fra første møde ydmyget, og det ender med at han bliver arresteret og smidt i en celle på den lokale politistation. På stationen bliver han misbrugt og udsat for mild tortur. Det er i disse få, men intense scener man virkelig kan se at Rambo er plaget af mareridt og præget af oplevelserne i Vietnam. Der går derfor ikke længe før han får nok og flygter som en anden krigsfange ud i skoven med politiet i hælene.

Sherif indleder en menneskejagt og jager Rambo som et andet vildt dyr, dog uden større held. På tros af sit rygte er der meget lidt drab og blod udgydelser i filmen faktisk omkommer der kun en politibetjent og det er en som falder ud af en helikopter, da han forsøger at skyde Rambo. Dette er stik modsat bogen, hvor over 200 må lade livet for Rambo's ustyrlige og problemfyldte sind, men helt i tråd med grund tanken i filmen at fokusere mere på de menneskelige aspekter/omkostninger end vold i forbindelse med krig. Efter kort tid dukker Rambos gamle chef (spillet af Richard Crenna) Trautman op i byen som prøver at overtale sherif Teasle til at lade Rambo være for ellers vil det bare ende i et blodbad ude i skovene. Sherif Teasle nægter og sender i stedet hele sin politistyrke og det lokale hjemmeværn ud i skoven for at finde og dræbe Rambo. En efter en lammer og sårer han diverse betjente. Efter en intens jagt vender hjemmeværnet hjem og siger at nu har de dræbt ham, men Rambo er naturligvis ikke død, men på vej mod byen til et endelig opgør mellem ham og sherif Teasle.

Man kan mene hvad man vil, men faktisk er denne første film en rigtig god action og spændingsfilm, som desværre ødelægges lidt af for få drab til at understrege alvoren, men også den over sentimentale slutning trækker ned på helheds indtrykket på filmen. Ikke at jeg mener der skal flere lig på bordet, men det virker bare utroværdig, at ikke en omkommer under flugten både i skoven og ikke mindst fra politistationen. Instruktøren Ted Kotcheff viser (på samme måde som i ”Proof of Life”) at han både er god til action, scenerne i skoven er meget intense, og drama, han får noget godt ud af alle figurerne, selvom dialogen ikke er lige god alle steder. Det skal dog også siges, at der var optaget flere scener, som kom lidt ind på bogens mørke univers, men Stallone ønskede dem ikke med i filmen, så de blev skrottet. Det kunne have været fedt, hvis de havde været med på dvd'ens ekstra materiale. Det eneste den indeholder er filmen og en teaser og en trailer for filmen.

På grund af videos stærke indtog i hjemmene, var der under indspilningen af ”First Blood” en frygt for, at den skulle fejle i biografen og ende som den dyreste direkte-til-video produktion, men dette skete faktisk ikke. Den blev en habil succes og tjente penge nok hjem til, at man simpelthen måtte komme med en opfølger som var både større og flottere. Den blev fulgt op af ”Rambo: First Blood Part II” som vi skal se nærmere på senere, men her kommer først lidt facts og trivia om First Blood.

Navnet Rambo blev til, da David Morell kone kom en med en skål æbler af denne slags, mens han sad og skrev på sin historie. De var af denne sjældne æble type som gav navnet til personen, for han kunne ikke rigtig finde noget andet navn. Sjovt som tilfældigheder nogle gange skaber historie.

Flere skuespillere var i spil under planlægningen af filmen bl.a. Al Pacino, Gene Hackman, men også gode gamle Steve MacQueen var inde og vende for han syntes at figuren var spændende og ikke mindst motorcykel scenen kunne give hans fans fra ”The Great Escape” noget at komme efter. De bakkede dog alle ud efter at bogens mørke sider mere og mere forsvandt ud af manuskriptet.

Også rollen som Trautman var oppe og vende med så store navne som Natfilm aktuelle Rock Hudson og Kirk Douglas, som også trak sig ud få dage inden indspilningerne startede på grund af man fjernede hans dødsscene fra filmens slutning.

Salget af store knive overlevelsesknive, med alskens ekstra udstyr som fx kompas, nål og tråd, boomede efter filmens premiere, selvom jeg vil nu fraråde at man syr sig selv i armen, hvis man får en flænge i den.

Sylvester Stallone lavede alle sine stunts selv, og kom da også til skade under optagelserne af scenerne i skoven, men disse blev beholdt i filmen, så her er det den ægte smerte vi ser i enkelte af scenerne.

Det var lidt om den første film. I part II skal kigge nærmere på ”Rambo: First Blood Part II”, som på daværende tidspunkt var den dyreste actionfilm til dato.

Titel: First Blood
Original Titel: First Blood