Rambo Triologien Part 2 - Rambo: First Blood Part II

18. marts 2004 af Per C. Halling

Rambo Triologien Part 2 - Rambo: First Blood Part II billede

Efter at ”First Blood” blev en succes, måtte man simpelthen komme med en opfølger, som var både større og flottere, men var den nu også det ? . . . og hvad med indholdet i øvrigt ?

Ikke nok med at ”First Blood” blev en succes indenfor action genren, den blev også et spark til Sylvester Stallone, som nu også kunne bevise at kunne andet end leve højt på Rocky-filmenes popularitet. Man gik derfor hurtigt i gang med at lave en opfølger, som på daværende tidspunkt var den dyreste action film nogensinde. Man hyrede den unge og succesrige James Cameron (kendt for ”Terminator”, ”Aliens” og ”The Abyss”) til at lave et manuskript, hvor Rambo og Trautman kunne mødes igen til en fælles mission med mere action og bulder og brag. Det er da også i filmen, men igen blev flere dele kasseret og handlingen endte med at blive tynd og for den tid meget politisk korrekt.

Da filmen starter sidder Rambo (igen spille af Sylvester Stallone) i fængsel for de ugerninger han gjorde i den første film. Mens arbejder og udstår sin straf får han besøg af ingen ringere end sin gamle ven og chef Trautman (også igen spillet af Richard Crenna). Som giver Rambo et tilbud, som kan gøre, at han bliver benådet og dermed fritaget for flere år i fængsel. Missionen er simpel han skal tage tilbage til vietnam og tage billeder af eventuelle fangelejre (såkaldte POV/MIA lejre), som der ifølge forskellige kilder stadig skulle have amerikanske soldater til fange. Allerede under briefingen får Rambo at vide at han ikke må blande sig og kun tage billeder. Som det er set mange gange før i andre actionfilm, så kan vores helt ikke lade være med at blande sig i de ting han bliver vidne til. Der bliver da også tid til lidt romantik, men kun med for at give et alibi for at skyde og dræbe endnu flere vietnamesere, efter at hun bliver slået ihjel og Rambo atter engang bliver taget til fange. Han slipper naturligvis fri og tager ud for redde de amerikanske hjem til Amerika igen. På sin vej skyder (med alskens våben) på alt og alle medmindre de taler engelsk og sprænger alting ting i luften på sin vej for at være sikker på at fjenden nu også er død og vender hjem som ”the true Amrican Hero”.

”Rambo: First Blood Part II” var og er stadig ikke andet en stort anlagt actionfilm, med masser af bulder og brag fra først til sidst. Hvor den første film var tiltænkt som en antikrigsfilm, med et reelt budskab, så er der med denne film ikke så meget til af den komplekse figur, vi blev præsenteret for i den første film. Væk er totalt den triste Vietnamveteran, som vi så overgive sig i den første film, tilbage er der kun actionman’en, som kan det hele og en actionfilm helt efter bogen.

Det er tydelig at instruktøren George P. Cosmatos (Kendt fra bl.a. Actionudgaven af historien om Wyat Earp - "Tombstone" og Virusfilmen "The Cassandra Crossing" kan lave bragende actionfilm, for flot ser det da ud og det er nok også derfor at de senere teamede op igen til indspilningen af ”Cobra” men det er bare ikke nok når en actionfilm skal fungere rigtig godt. Sjovt nok banede filmen vej for en andre actionstjerner og stjerner, som tog emnet med at hente fanger hjem fra Vietnam. Bl.a. lavede Ted Kotcheff den udmærkede ” Uncommon Valor” og der kom en lang række B-film bl.a. hele 3 film med Chuck Norris med titlen ”Mission in Action 1, 2 og 3” som fik moderat succes, men mest på video.

På Dvd’en er der udover film er der en række temmelig vamle og ligegyldige små indslag om filmens tilblivelse, om de amerikanske fanger i Vietnam og en vammel beskrivelse af det korte møde mellem Sylvester Stallone og en kræft syg ung mand, so havde set den første film hen ved 50 gange og mente man virkelig kunne lære noget om overlevelse af figuren John Rambo, hvilket falder til jorden, da man slet ikke ser og høre om hvad de snakkede om da de mødtes. Man ser dem kun hoppe rundt bølgerne samme på en smuk strand. Udover det er kan du lære lidt om Stallone og den obligatoriske trailer. Det er tydeligt at de har været brugt i forbindelse med promoveringen af filmen, men de kan slet ikke leve op til den standard der forventes af dvd-ekstras i dag.

Af sjove ting i forbindelse med filmen kan man desuden nævne at filmens tema blev lavet og udsendt i et dansemix og blev det blev et af de første spadestik til at filmmusik til bl.a. actionfilm begyndte at indeholde mere rock/danse musik end symfonisk filmmusik, som man ellers havde været vant til. Den blev udsendt i både 70mm og 35mm kopier, hvilket var ret specielt på det tidspunkt.

Filmen tjente penge nok så man besluttede at lave ”Rambo III” som vi skal kigge nærmere på i ”Rambo Trilogien Part 3 – Rambo III”, hvor vi også kiggede nærmere på selve kvaliteten af hele boksen og også se nærmere på lyden og billedet på de enkelte film.

Titel: Rambo: First Blood Part II
Original Titel: Rambo: First Blood Part II
Premieredato: 3. februar 2004