Kollision
Kød & Blod

Ramen Shop

21. marts 2019 af Maria Bjerregaard

Ramen Shop billede

“Ramen Shop” emmer af sødme med en forkærlighed til mad og kulturhyldest. Og du vil blive sulten efter mere!

I visse kulturer har deres kogekunst en helt særlig betydning. Dette er efterhånden blevet vist på film et par gange b.la. i Ang Lees smukke ”Eat Drink Man Woman”. Nu kommer vi så til instruktør Eric Khoos nyeste film ”Ramen Shop”, hvor vi også bliver introduceret til den asiatiske kogekunst. Dette er blevet et ualmindeligt sødt og rørende resultat.

En ung koks drømme
Den unge kok, Masato ( Takumi Saitoh) har lige mistet sin far, og han mistede hans mor som ganske ung. Han beslutter sig for at forlade de trygge rammer i Japan og bevæger sig imod Singapore, hvor hans forældre for første gang mødtes. Han vil gerne ære sine forældre, nu hvor de begge er væk, og forsøger derfor at opsøge sine rødder. Det bliver en rejse fyldt med familiehemmeligheder og lækre opskrifter.

En hyldest til mad og kultur
”Ramen Shop” er først og fremmest en smuk hyldest til dens kultur, hvor maden spiller en vigtig rolle. Dette sætter vitterligt tingene i perspektiv, når vi finder ud af, hvor stor betydning mad har for familiens sammenhold og kærlighed. Maden har en betydende rolle i næsten hver eneste scene. Både scenen hvor Masatos forældre mødes for første gang, og når han senere møder sin onkel og bedstemor. Disse scener er meget specielle og særdeles rørende, da man kan, hvor meget det betyder for dem. Især scenen hvor Masato får lavet nogle af sin mors gamle opskrifter og dermed endelig føler en tættere tilknytning til hende. Den scene giver en gåsehud, da den er meget inspirerende og rørende.

En fin fortælling med hjerte
Selvom maden er essentiel for filmen, kan man ikke komme udenom, at det ikke er verdens mest originale historie. Den er meget forudsigelig, og vi ved godt, hvad der kommer til at ske til sidst. Den prøver også at være alt for sentimental, hvilket er ærgerligt, da den har ingredienserne til at tale for sig selv. Men derfor leverer filmen stadig med dens humoristiske øjeblikke. Især scenerne med Masatos onkel er særdeles morsomme, og giver også Masato evnerne til at komme tættere på begge hans kulturer.

” Ramen Shop” er en sjov, hjertevarm feel-good film med respekt for dens kultur og kogekunst. Lang hen af filmen formår filmen at lade forkærligheden til dens mad snakke for sig selv. Det er både sjovt og rørende. Og så bliver man utrolig sulten!

Titel: Ramen Shop
Original Titel: Ramen Teh
Premieredato: 21. marts 2019